Etyczne marki – czym są i jak zyskać zaufanie eko-konsumentów?

manager24.pl 4 godzin temu

Etyczne marki dbają o sprawiedliwe warunki pracy, pomagają chronić środowisko i są transparentne w swoich działaniach. Dzięki otwartej komunikacji, autentyczności i zaangażowaniu w naturalny sposób zyskują zaufanie świadomych konsumentów. Podejmowanie konkretnych działań, zgodnych z deklarowanymi wartościami, pozwala im udowodnić, iż faktycznie są proekologiczne. Jak osiągnąć więc taką renomę? Niżej podpowiadamy!

Kiedy można mówić o etycznej marce?

Marki etyczne nie skupiają się jedynie na oferowanych produktach czy usługach, ale również na sposobie, w jaki prowadzą swoją działalność. Ich metody funkcjonowania na rynku są odpowiedzialne społecznie i środowiskowo, a komunikacja z klientami i potencjalnymi klientami charakteryzuje się transparentnością. Wzorowa, etyczna marka:

  • zapewnia sprawiedliwe warunki pracy, czyli uczciwe wynagrodzenia i bezpieczne warunki zatrudnienia,
  • ogranicza emisję dwutlenku węgla, promuje recykling, korzysta z odnawialnych źródeł energii, stawia na zrównoważoną produkcję,
  • jest odpowiedzialna społecznie m.in. przez działanie na rzecz społeczności lokalnych czy promowanie dobrych zmian społecznych,
  • uczciwie informuje o pochodzeniu wykorzystywanych surowców, o procesie produkcji i swoim wpływie na środowisko.

Jak wygląda taka działalność w praktyce? Na przykładzie firmy Natura – Druk i Bawełna, która odpowiada za renesans toreb bawełnianych w Polsce, możemy wywnioskować, iż etyczna marka jest w stanie jednocześnie rozwijać się i dbać o swoje otoczenie. Producent:

  • wykorzystuje tkaniny pochodzące z recyklingu,
  • dostosowuje się do przepisów związanych z ochroną środowiska,
  • korzysta z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych,
  • stawia na lokalną produkcję, redukując ślad węglowy,
  • monitoruje ilość produkowanych odpadów i dba o ich segregację,
  • edukuje swoich pracowników w zakresie postaw proekologicznych, ochrony środowiska czy segregacji odpadów,
  • modernizuje wykorzystywane urządzenia i inwestuje w technologie, które pomagają chronić środowisko,
  • promuje odpowiedzialną konsumpcję.

Jak zyskać zaufanie eko-konsumentów?

Eko-konsumenci to konsumenci świadomi, którzy mają swoje wymagania i wiedzą, iż ich wybory mogą kształtować sytuację na rynku, a tym samym wpływać na stan środowiska czy sytuację społeczną. Aby zyskać ich zaufanie, trzeba troszczyć się przede wszystkim o swoją autentyczność. Nie można promować więc wielkich haseł, jednocześnie nie wdrażając ich w życie. jeżeli firma chce komunikować konsumentom, iż kieruje się wartościami ekologicznymi, musi podejmować działania zgodne z duchem ekologii. Można więc chwalić się swoimi działaniami, o ile jest to zgodne z prawdą. Warto również angażować się w dialog z potencjalnymi klientami – na bieżąco odpowiadać na ich pytania, wdawać się w dyskusje i zachęcać do podejmowania określonych kroków, które mogą przynieść pozytywne zmiany. Ważne jest także, aby dostarczać konsumentom dowodów, które potwierdzają zaangażowanie w troskę o czyste środowisko. Mogą to być np. uzyskane certyfikaty czy raporty dotyczące zrównoważonego rozwoju firmy.Nie mniej istotne jest też dostarczanie klientom wysokiej jakości produktów – ekologicznych, trwałych, pochodzących z recyklingu lub nadających się do przetworzenia i ponownego wykorzystania. Warto w tym celu włączyć do swojej oferty np. woreczki bawełniane, czy różnego rodzaju torby bawełniane o wszechstronnym zastosowaniu jak np. https://www.natura.slupsk.pl/torby-konferencyjne-z-nadrukiem. To wyroby odporne na zużycie, uniwersalne, wytrzymałe, nadające się do wielokrotnego prania, a przy tym w pełni bezpieczne dla środowiska. Na koniec warto zwrócić uwagę również na to, z kim współpracujemy jako etyczna marka. Nawiązanie nieodpowiednich kontaktów w celach marketingowych, może mocno nadszarpnąć wizerunek zielonej marki.

Idź do oryginalnego materiału