Badanie Dentsu: Europejski pesymizm konsumencki narasta, choć Polacy dorzucają nutkę optymizmu

tetnoregionu.pl 9 godzin temu
  • W całej Europie rosną obawy przed recesją i ograniczane są wydatki, przy czym Polacy wykazują większy spokój wobec aktualnej i przyszłej sytuacji gospodarczej. Takie wnioski płyną z badania Consumer Navigator, przeprowadzonego przez Grupę dentsu w kilku krajach europejskich.
  • W Wielkiej Brytanii i Francji ponad 80% respondentów ocenia gospodarkę negatywnie. W Polsce podobne zdanie ma 55% konsumentów. Choć to przez cały czas wysoki odsetek, pokazuje on nasze relatywnie mniejsze obawy niż na Zachodzie.
  • Wydatki ogranicza połowa badanych Europejczyków, szczególnie we Włoszech i Francji, gdzie robi tak ponad 50 proc. konsumentów. W Polsce 28% badanych deklaruje zaś wzrost wydatków w ostatnim roku. To najbardziej pozytywny wynik wśród analizowanych rynków.
  • W ocenie gospodarki istotne są różnice pokoleniowe – zwłaszcza w Europie Zachodniej. Baby boomers najczęściej deklarują pesymizm (42%), podczas gdy tylko 8% osób z pokolenia gen Z uznaje sytuację za złą. Co więcej, niemal 30% młodszych konsumentów uważa stan gospodarki za bardzo dobry.

Grupa marketingowa dentsu przeprowadziła badanie Consumer Navigator, które objęło pięć czołowych rynków europejskich: Polskę, Wielką Brytanię, Francję, Hiszpanię i Włochy. Celem badania było sprawdzenie, jak konsumenci reagują na obecną sytuację gospodarczą, jakie mają nastroje i w jaki sposób zmieniają swoje codzienne nawyki zakupowe. – Badanie pozwala porównać perspektywy konsumentów w różnych krajach w kontekście niepewności ekonomicznej i rosnących kosztów życia – mówi Agata Szymańska, Insights & Strategy Director, dentsu Polska Choć ogólne nastroje w Europie są raczej pesymistyczne, Polacy na tle innych narodowości wykazują nieco większy spokój – dodaje.

Polak – pesymista umiarkowany

W Polsce 55% konsumentów ocenia stan gospodarki jako zły – dla porównania we Francji i Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi odpowiednio 81% i 80%. Jednocześnie tylko 35% Polaków spodziewa się pogorszenia sytuacji gospodarczej w najbliższych 6–12 miesiącach – to najmniej spośród wszystkich analizowanych krajów. Dla porównania – we Francji taką prognozę deklaruje 58% respondentów, a w Wielkiej Brytanii – 46%.

  1. Nastroje dotyczące stanu europejskiej gospodarki w zależności od rynku

Mimo ogólnej niepewności, wielu konsumentów w Europie utrzymuje względnie stabilną osobistą sytuację finansową. Największe nadzieje na poprawę własnych finansów wyrażają Polacy – 25% badanych spodziewa się polepszenia swojej sytuacji w ciągu najbliższych miesięcy. Również Hiszpanie okazują się nieco bardziej optymistyczni niż reszta przebadanych społeczeństw naszego kontynentu.

  1. Przewidywane zmiany w europejskiej gospodarce w ciągu najbliższych 6–12 miesięcy w zależności od rynku

Europejczycy zaciskają pasa

Połowa europejskich konsumentów ograniczyła swoje wydatki w ostatnim roku ze względu na sytuację gospodarczą. Najwięcej takich deklaracji padło we Włoszech (56%) i we Francji (54%). W Polsce odsetek osób, które ograniczyły wydatki, wynosi tylko 19%, a więcej, bo 28% respondentów deklaruje, iż ich wydatki wzrosły – to najwyższy wynik spośród wszystkich krajów. – Polacy racjonalizują swoje wybory – skupiają się na potrzebach podstawowych, kontrolują budżet, ale mimo to nie rezygnują z przyjemności życia codziennego – komentuje Agata Szymańska, Insights & Strategy Director, dentsu Polska.

Niemal dwie trzecie konsumentów w regionie (64%) twierdzi, iż w tej chwili bardziej wnikliwie kontroluje swoje wydatki. Popularne są zakupy w dyskontach, odkładanie większych wydatków na później oraz korzystanie z programów lojalnościowych.

W kontekście planów zakupowych konsumentów w najbliższych trzech miesiącach widać wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi rynkami – 42% konsumentów w Wielkiej Brytanii i 43% we Francji planuje wyjazd wakacyjny – w Polsce takie plany na co czwarty badany (25%).

Zakupy kosmetyczne i pielęgnacyjne planuje 44% konsumentów we Włoszech i 43% w Hiszpanii – to więcej niż np. w Wielkiej Brytanii. Wydatki na tzw. „małe przyjemności” pozostają relatywnie stabilne. Co trzeci z respondentów (33%) częściej jada poza domem, a 32% częściej zamawiają jedzenie na wynos. Mimo ograniczeń w innych kategoriach, te codzienne drobne przyjemności przez cały czas odgrywają istotną rolę w naszym sposobie życia.

Młodzi mimo trudności, bardziej optymistyczni

We wszystkich badanych krajach wyraźnie zarysowane są różnice pokoleniowe. Tzw. baby boomers częściej deklarują pesymizm i borykają się z ograniczeniami finansowymi. – Wśród gen Z i millenialsów większa jest natomiast chęć oszczędzania i inwestowania, choć np. w Polsce młodsze pokolenia w praktyce są bardziej obciążone kosztami życia, niepewnością rynku pracy i wysokimi barierami wejścia na rynek mieszkaniowy – Szymańska.

W skali całej Europy 45% przedstawicieli gen Z planuje założyć konto oszczędnościowe, a około jedna trzecia myśli o inwestowaniu – np. w akcje, kryptowaluty lub inne instrumenty finansowe.

Niepokoje i potrzeby emocjonalne – takie jak zagrożenie poczucia kontroli, bezpieczeństwa czy brak wsparcia – mają ogromny wpływ na decyzje konsumenckie. W czasach kryzysu marki, które umiejętnie odpowiadają na te potrzeby, zdobywają zaufanie klientów. A dziś właśnie zaufanie staje się najcenniejszą walutą – podsumowuje Szymańska.

Próba badawcza

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interviewing) przy użyciu ankiety na dedykowanej platformie, a jego zakończenie miało miejsce pod koniec lutego 2025 roku. Wzięli w nim udział konsumenci w wieku od 18 do 79 lat z pięciu państw regionu EMEA – Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoch oraz Polski. Łącznie zebrano 4 800 odpowiedzi, w tym 2 000 z Wielkiej Brytanii oraz po 700 z Francji, Hiszpanii, Włoch i Polski. W celu zapewnienia reprezentatywności próby na poziomie krajowym, zastosowano odpowiednie mechanizmy kontrolne, oparte na najnowszych, publicznie dostępnych danych statystycznych dla wszystkich z rynków.

O dentsu

Dentsu jest zintegrowanym partnerem w zakresie rozwoju i transformacji współpracującym z czołowymi organizacjami na całym świecie. Firma powstała w 1901 roku w Tokio, a w tej chwili działa w 120 krajach i regionach i może się pochwalić bogatym, udokumentowanym doświadczeniem w pielęgnowaniu i rozwijaniu innowacji. Dentsu to liczne grono talentów wchodzących w skład globalnej sieci czołowych marek oraz skuteczne i zintegrowane rozwiązania, które umożliwiają klientom stały rozwój. Zapewnia kompleksową transformację doświadczeń (EX), oferując usługi z zakresu mediów, CXM i kreacji, a podejście firmy do transformacji biznesowej (BX) przesuwa granice i otwiera możliwości zrównoważonego rozwoju marek, jednostek i całego społeczeństwa.

Dentsu – Innovating to Impact

Dowiedz się więcej: https://www.dentsu.com/

Fot. dlahandlu.pl

Idź do oryginalnego materiału