Platforma Booking.com to platforma, dzięki której można wynajmować noclegi w zasadzie na całym świecie, a także rezerwować bilety lotnicze i atrakcje. Firma jest niemalże monopolistą na rynku. Każdego roku za jej pośrednictwem turyści rezerwują setki milionów noclegów. Okazuje się jednak, iż platforma od 12 lat mogła nakładać na użytkowników nielegalne opłaty, tym samym zwyczajnie ich okradając i oszukując.
Booking.com miało okradać turystów. Sprawa trafi przed sąd
W Holandii rozpoczęły się działania dwóch organizacji konsumenckich, których celem jest postawienie przed sądem platformy Booking.com. Consumentenbond i fundacja CCC zgodnie twierdzą, iż od 2013 roku pośrednik w wynajmie noclegów stosował nieuczciwe praktyki, których ofiarami padali klienci.
Na liście przewinień platformy ma być zawyżanie cen, naliczanie dodatkowych i ukrytych opłat. Do tego spisu trzeba dodać także okłamywanie, iż w danej lokalizacji kończą się wolne noclegi, podczas gdy tych tak naprawdę wcale nie brakowało.
– Konsumenci płacą za dużo za pokoje hotelowe od lat. Przeprowadziliśmy badania, które pokazują, iż Booking.com narusza zasady konkurencji i prawo konsumenckie od stycznia 2013 r. – powiedział Bert Heikens, prezes CCC cytowany przez serwis "NL Times". – Platforma stosuje fałszywe zniżki, niekompletne ceny i wymyślone niedobory – dodała natomiast Sandra Molenaar z Consumentenbond.
Setki milionów euro do odzyskania od Booking.com. Każdy może dołączyć do pozwu zbiorowego
Z ustaleń obu organizacji wynika, iż ogólna kwota związana z nieuczciwymi praktykami Booking.com wynosi setki milionów euro. Każdy klient platformy, który od 1 stycznia 2013 roku złożył przynajmniej jedną rezerwację w serwisie, mógł stracić od kilkudziesięciu do choćby kilkuset euro. Teraz te pieniądze będzie można odzyskać.
Holenderskie Consumentenbond i fundacja CCC chcą złożyć w sądzie w Holandii pozew zbiorowy przeciwko platformie. Zgłoszenie swojego przypadku jest bezpłatne. Dopiero po ewentualnej wygranej od wywalczonej kwoty zostanie pobrane 25 proc. opłaty za obsługę sprawy.
Jeżeli więc na przestrzeni ostatnich 12 lat skorzystaliście z usług Booking.com, albo innej podobnej platformy, możecie dołączyć do pozwu zbiorowego. Rejestracja w celu złożenia roszczenia dostępna jest na stronie organizacji Consumentenbond.
Warto dodać, iż szanse na wygraną są duże. Przed rokiem Booking.com w bardzo podobnej sprawie przegrał przed hiszpańskim sądem. Na mocy wyroku firma musi zapłacić grzywnę w wysokości 413 mln euro.