W przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu, gdy wynika on np. ze zmiany zdania kupującego. Prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni niezależnie od powodu obowiązuje bowiem wyłącznie w przypadku zakupów online. Jednocześnie wiele sklepów, nie tylko tych z odzieżą i obuwiem, wykazuje się dobrą wolą w stosunku do klientów i ustala warunki zwrotu zakupionego stacjonarnie towaru w swoim regulaminie. Warto wcześniej upewnić się, jakie obowiązują zasady.
REKLAMA
Zobacz wideo Na co gwiazdy wydały swoje pierwsze zarobione pieniądze? "Kasjerka nie nadążała!"
Zwrot towaru a reklamacja. Co zrobić, gdy nie mam paragonu?
Niektóre sklepy w regulaminie określają, iż klient na zwrot towaru na określony czas (np. 14 lub 30 dni), towar albo opakowanie nie może być uszkodzony, nosić śladów użytkowania, a w przypadku odzieży np. nie można odrywać metki. Wymagania zależą wyłącznie od polityki danego sklepu. Czym innym jest reklamacja.
Gdy towar jest niezgodny z umową, wadliwy, klient ma prawo skorzystać z rękojmi lub gwarancji, a sklep ma obowiązek:
zwrotu pieniędzy,
wymiany,
naprawy.
Taki towar może być używany, ale wyłącznie do stwierdzenia jego charakteru, adekwatności i funkcjonowania. Zgodnie z przepisami klient przed dokonaniem zwrotu musi przedstawić dowód zakupu. Wbrew pozorom nie musi to być wcale paragon.
Zwrot towaru bez paragonu. Dowodów sprzedaży jest kilka - zdjęcie ilustracyjne ?????? ???????/Istock.com
Czy można zwrócić towar bez paragonu? UOKiK przypomina
Do udowodnienia zakupu wystarczą np.:
faktura,
potwierdzenie transakcji kartą (płatniczą, kredytową),
dokument gwarancyjny,
wyciąg z rachunku bankowego,
zeznania świadków.
Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. Jest on jedynie dowodem zawarcia umowy
- czytamy na portalu Biznes.gov.pl. Pamiętaj jednocześnie, iż sklep może zwrotu z powodu zmiany zdania nie przyjąć.
Sprzedawca może, ale nie musi przyjąć zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Jest to zgodne z polskim prawem
- przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czy zdarzyło ci się zwrócić towar w sklepie? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.