Czy bez paragonu mogę zwrócić buty? Wyjaśnijmy to raz a dobrze. Przepisy mówią jasno

kobieta.gazeta.pl 4 godzin temu
Wiele sklepów stacjonarnych umożliwia zwrot towaru, gdy klient się rozmyśli. Co zrobić, gdy nie mam paragonu, a chcę zwrócić kupione buty, spodnie, torebkę? Łatwo go zgubić albo wyrzucić przez przypadek. Nie zawsze oznacza to zamkniętą drogę.
W przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu, gdy wynika on np. ze zmiany zdania kupującego. Prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni niezależnie od powodu obowiązuje bowiem wyłącznie w przypadku zakupów online. Jednocześnie wiele sklepów, nie tylko tych z odzieżą i obuwiem, wykazuje się dobrą wolą w stosunku do klientów i ustala warunki zwrotu zakupionego stacjonarnie towaru w swoim regulaminie. Warto wcześniej upewnić się, jakie obowiązują zasady.


REKLAMA


Zobacz wideo Na co gwiazdy wydały swoje pierwsze zarobione pieniądze? "Kasjerka nie nadążała!"


Zwrot towaru a reklamacja. Co zrobić, gdy nie mam paragonu?
Niektóre sklepy w regulaminie określają, iż klient na zwrot towaru na określony czas (np. 14 lub 30 dni), towar albo opakowanie nie może być uszkodzony, nosić śladów użytkowania, a w przypadku odzieży np. nie można odrywać metki. Wymagania zależą wyłącznie od polityki danego sklepu. Czym innym jest reklamacja.


Gdy towar jest niezgodny z umową, wadliwy, klient ma prawo skorzystać z rękojmi lub gwarancji, a sklep ma obowiązek:


zwrotu pieniędzy,
wymiany,
naprawy.


Taki towar może być używany, ale wyłącznie do stwierdzenia jego charakteru, adekwatności i funkcjonowania. Zgodnie z przepisami klient przed dokonaniem zwrotu musi przedstawić dowód zakupu. Wbrew pozorom nie musi to być wcale paragon.


Zwrot towaru bez paragonu. Dowodów sprzedaży jest kilka - zdjęcie ilustracyjne ?????? ???????/Istock.com


Czy można zwrócić towar bez paragonu? UOKiK przypomina
Do udowodnienia zakupu wystarczą np.:


faktura,
potwierdzenie transakcji kartą (płatniczą, kredytową),
dokument gwarancyjny,
wyciąg z rachunku bankowego,
zeznania świadków.


Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego. Jest on jedynie dowodem zawarcia umowy


- czytamy na portalu Biznes.gov.pl. Pamiętaj jednocześnie, iż sklep może zwrotu z powodu zmiany zdania nie przyjąć.


Sprzedawca może, ale nie musi przyjąć zwrotu towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym. Jest to zgodne z polskim prawem


- przypomina Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Czy zdarzyło ci się zwrócić towar w sklepie? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.


Dziękujemy za przeczytanie naszego artykułu.
Zachęcamy do zaobserwowania nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału