Czy promocje to tylko haczyk na klienta?

radiokielce.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: Czy promocje to tylko haczyk na klienta?


Polacy uwielbiają promocje, ale często nie rozumieją ich zasad. Z badania przeprowadzonego przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, iż powodem są skomplikowane warunki i zagmatwane zasady.

Z badania wynika, iż 74 proc. osób miało trudności ze zrozumieniem zasad promocji. Najczęściej klienci wskazywali promocje wymagające zakupu więcej niż jednej sztuki produktu, w tym oferty typu „2+1” lub „drugi produkt tańszy o 50 proc”. Tymczasem – jak mówi Marta Kozon z UOKiK – promocje mają istotny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów.

– Dzieje się tak począwszy od zetknięcia się z reklamą, poprzez skupienie uwagi na określonych produktach w sklepie, aż po wybór i zakup. Zniżka działa jak magnes, a znak „procent” buduje automatyczne poczucie korzyści i silniej przyciąga uwagę niż zwykły opis promocji. jeżeli jednak komunikat jest nieczytelny klient może zostać wprowadzony w błąd – dodaje Marta Kozon.

Osoby pytane o to, czy decyzje o zakupach podejmują sugerując się promocyjnymi cenami przyznają, iż często tak się zdarza. I przyznają, iż promocje czasami wprowadzają w błąd. – Zdarza się, iż najpierw cena jest podnoszona, a następnie obniżana i jest informacja, iż to promocyjna oferta – zauważają.

Z badania przeprowadzonego na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, iż oferowany przez sprzedawców rabat jest istotnym wabikiem zachęcającym do zakupów. Niemal 40 proc. klientów kupuje produkty spożywcze na promocji nie planując tego wcześniej. „Efekt okazji” widać również przy zakupach chemii gospodarczej, kosmetyków oraz odzieży. Wielu badanych deklaruje, iż promocja skłania ich do nabycia większej liczby produktów, niż planowali.

O wpływie promocji na nasze zachowania zakupowe będziemy dyskutować we wtorek (27 maja) o godz. 16:30 w audycji „Punkty widzenia” na antenie Radia Kielce.



Idź do oryginalnego materiału