E-commerce modowy a plastik: Polska z najszybszym wzrostem zużycia opakowań

300gospodarka.pl 4 godzin temu

Wraz z dynamicznym rozwojem kanału e-commerce w branży odzieżowej w Polsce rośnie liczba zużywanych opakowań. Z tego znaczną część przez cały czas stanowią opakowania plastikowe. Jak wynika z badania Development Economics zrealizowanego na zlecenie DS Smith, do 2030 roku polscy e-sprzedawcy mogą zużyć aż 147 mln plastikowych toreb, czyli średnio 32 mln rocznie.


W 2023 roku polscy konsumenci otrzymali 16 mln przesyłek z branży modowej zapakowanych w plastik. Choć największym rynkiem pod względem liczby takich toreb pozostaje Wielka Brytania, to to właśnie Polska notuje najszybszy wzrost ich użycia.


– Wśród największych gospodarek europejskich to właśnie Polska jest liderem, jeżeli chodzi o wzrost zużycia opakowań plastikowych w e-commerce modowym. To akurat niechlubny rekord – komentuje Michał Zawistowski, dyrektor zarządzający DS Smith Polska.


Szacunki wskazują, iż tylko 6 proc. plastikowych opakowań trafiających do polskich konsumentów zostaje poddanych recyklingowi. Pozostałe 94 proc. ląduje na wysypiskach lub w spalarniach. Dla porównania, wprowadzenie opłat recyklingowych za torby w sklepach stacjonarnych znacząco ograniczyło ich zużycie: z 300–400 rocznie na osobę do 6,6.

Odpowiedzialność po stronie marek


Eksperci wskazują, iż problem nie powinien spadać wyłącznie na konsumentów.


– Tutaj odpowiedzialność nie powinna być składana na barki konsumentów, ale przede wszystkim jednak marek, które dają pewne możliwości lub nie – zauważa Agnieszka Wąsowska-Telęga z zarządu Fashion Revolution Polska.


Choć w Niemczech już 10 proc. dostaw modowych realizowana jest w opakowaniach z włókien, w Polsce i Hiszpanii ten udział to zaledwie 2 proc. Tymczasem zmiany postępują, także za sprawą unijnych regulacji i presji konsumenckiej.

Ekologiczne opakowania coraz popularniejsze


– Przestrzeń do wzrostu zrównoważonych opakowań jest absolutnie duża. Zwiększa nam się portfolio produktów, które są dedykowane do kanału e-commerce, w tym do branży modowej. Mamy różne rozwiązania, począwszy od kopert papierowych, dedykowanych pudełek z tasiemkami zwrotnymi, które umożliwiają ponowne użycie opakowania – mówi Michał Zawistowski.


Zmiany wspierają również narzędzia systemowe, jak rozporządzenie PPWR oraz obowiązki raportowania danych o opakowaniach i odpadach w systemie BDO.


– Wszelkie pozytywne zmiany zaczynają się od wiedzy. My musimy wiedzieć, jaka jest skala problemu, żeby móc potem znajdować na to odpowiednie rozwiązania – mówi Agnieszka Wąsowska-Telęga.

Konsumenci coraz bardziej świadomi


Badania pokazują, iż ponad 70 proc. konsumentów preferuje opakowania papierowe lub kartonowe zamiast plastiku. Z kolei 50 proc. odczuwa wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku w zamówieniach internetowych.


– Badania rynkowe wskazują na coraz większe zapotrzebowanie na ekologiczne opakowania w e-commerce – mówi Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, zarządzająca sklepem internetowym Amazon.pl.


Większość badanych wskazuje, iż obowiązek ograniczania plastiku powinien spoczywać na firmach opakowaniowych, sprzedawcach i instytucjach unijnych. Ponad połowa deklaruje, iż chętniej zamawia produkty u sprzedawców oferujących opakowania do recyklingu.


Co więcej, klienci oczekują wysyłki zamówionych produktów w opakowaniach odpowiedniej wielkości. Nie chcą dostawać powietrza. To ułatwia nie tylko przewóz do klienta, ale też zwrot w przypadku, gdy zamawiający chce oddać tylko część zamówienia.


Amazon od 2019 roku zrezygnował z jednorazowych plastikowych opakowań w Europie, unikając zużycia ponad 1 mld toreb. w tej chwili 50 proc. przesyłek trafia do klientów w zredukowanych, nadających się do recyklingu opakowaniach. Firma korzysta z AI do optymalizacji pakowania i integruje systemy łączenia zamówień. Według deklaracji do 2025 roku Amazon planuje zainwestować ponad 700 mln euro w modernizację stacji dostawczych w całej Europie.




Polecamy także:



  • ROP czy parapodatek? Branża ostrzega przed kierunkiem reformy systemu opakowaniowego

  • Drugie życie opakowań. Gospodarka obiegu zamkniętego przestaje być wyborem

  • Zrównoważona, ale jednorazowa. Folia stretch w ogniu unijnych przepisów

  • Too Good To Go: jak Polacy pomogli uratować 15 milionów paczek żywności

Idź do oryginalnego materiału