Podblokowy płotek zakochanych ugina się pod ciężarem pojemników w kształcie kłódek, pełnych kluczy do airbnb. Ze skrzynek wysypują się ulotki, znów ktoś pilnie chce nabyć mieszkanie w tym bloku. Wiatę na gabaryty przepełniają zgliszcza dawnych wystrojów wnętrz, a winda znów została „opakowana”. Pośpiesznie przeprowadzane remonty mieszkań mogłyby ją uszkodzić. Artefakty rynkowej spekulacji przeplatają się z codziennym, sąsiedzkim życiem stałych mieszkańców bloku. Mieszkańcy postulują wprowadzenie sprzedaży piwa w kiosku na parterze. Powstały w latach 1968-1969 spółdzielczy blok Osiedla za Żelazną Bramą miał za zadanie zapewnić dach nad głową młodym parom i osobom samotnym w 394 małych mieszkaniach. Te dziś spełniają kryteria najbardziej opłacalnego produktu inwestycyjnego. Szafa pełna dwupokojowych mikroapartamentów w centrum Warszawy.












Home Staging to praktyka dekoratorów mieszkalnych wnętrz inwestycyjnych: lokal przeznaczony na sprzedaż lub wynajem ma robić dobre pierwsze wrażenie, aby jego wartość rynkowa się zwiększyła. Powierzchowne zabiegi wykończeniowe i dekoracyjne stanowią rodzaj scenografii: panele podłogowe, tanie, ale efektowne meble, obrazki ścienne z uniwersalną treścią. Choć rynkowe siły próbują przejąć blok od środka, jego codzienna sceneria pozostaje bardzo prawdziwa.



