„Home Staging. Za Żelazną Bramą” na Osiedlu Za Żelazną Bramą

magazynszum.pl 2 dni temu

Podblokowy płotek zakochanych ugina się pod ciężarem pojemników w kształcie kłódek, pełnych kluczy do airbnb. Ze skrzynek wysypują się ulotki, znów ktoś pilnie chce nabyć mieszkanie w tym bloku. Wiatę na gabaryty przepełniają zgliszcza dawnych wystrojów wnętrz, a winda znów została „opakowana”. Pośpiesznie przeprowadzane remonty mieszkań mogłyby ją uszkodzić. Artefakty rynkowej spekulacji przeplatają się z codziennym, sąsiedzkim życiem stałych mieszkańców bloku. Mieszkańcy postulują wprowadzenie sprzedaży piwa w kiosku na parterze. Powstały w latach 1968-1969 spółdzielczy blok Osiedla za Żelazną Bramą miał za zadanie zapewnić dach nad głową młodym parom i osobom samotnym w 394 małych mieszkaniach. Te dziś spełniają kryteria najbardziej opłacalnego produktu inwestycyjnego. Szafa pełna dwupokojowych mikroapartamentów w centrum Warszawy.

Stanisław Gruszka i Marek Borchert, „Projekt pomnika nagrobnego przewodnika po Warszawie”, makieta, karton, ołówek, stelaż drewniany, 2024-2025, fot. Marta Matysiak
Piotrek Kowalski, „28”, klucze, brelok typu gruszka hotelowa, 2025, fot. Kuba Rodziewicz
Jolanta Wołocznik, „Biały domek”, marmur, 2009, fot. Kuba Rodziewicz
Maryna Sakowska, „Peeplock (ICD10/F19/1NR1)”, obiekty: żywica, lakier samochodowy, lakier do paznokci, ołówek na papierze, 2022-2025, fot. Maria Halber
Piotrek Kowalski, „Landlord special II”, stal, klucze, czarny piasek, bramofon, styrodur, 2024 fot. Kuba Rodziewicz
Jan Domicz, „Co 8. mieszkanie w tym bloku to hotel”, ulotki dla mieszkańców bloku na Osiedlu Za Żelazną Bramą, 2025, fot. Jan Domicz

Home Staging to praktyka dekoratorów mieszkalnych wnętrz inwestycyjnych: lokal przeznaczony na sprzedaż lub wynajem ma robić dobre pierwsze wrażenie, aby jego wartość rynkowa się zwiększyła. Powierzchowne zabiegi wykończeniowe i dekoracyjne stanowią rodzaj scenografii: panele podłogowe, tanie, ale efektowne meble, obrazki ścienne z uniwersalną treścią. Choć rynkowe siły próbują przejąć blok od środka, jego codzienna sceneria pozostaje bardzo prawdziwa.

Olga Truszkowska, „Loggia”, Instalacja, poliwęglan komorowy, aluminium, 2025, fot. Nikodem Biegowski
Widok wystawy „Home Staging. Za Żelazną Bramą”, fot. Kuba Rodziewicz
Idź do oryginalnego materiału