Planując remont lub budowę, warto wcześniej pomyśleć o skutecznym sposobie pozbycia się gruzu i odpadów budowlanych. Niewłaściwa utylizacja takich odpadów grozi nie tylko mandatami, ale także negatywnym wpływem na środowisko. Istnieje jednak kilka wygodnych opcji, które pozwalają na sprawny i legalny wywóz śmieci po remoncie. Którą z nich wybrać?
Wybór odpowiedniej metody wywozu
Choć, jak wspomnieliśmy, możesz skorzystać z kilku sposobów usunięcia odpadów poremontowych, najpopularniejszym – i najwygodniejszym – rozwiązaniem jest wynajem kontenera od lokalnej firmy. Kontener możesz zamówić na kilka dni lub tygodni, po zapełnieniu firma odbierze go z miejsca inwestycji i zajmie się utylizacją odpadów.
Wywóz gruzu we Wrocławiu realizuje firma „Kontenery na gruz”. Firma dostarcza kontenery na miejsce prac i zajmuje się przewozem oraz utylizacją odpadów, w tym dopełnieniem wszystkich formalności (związanych na przykład z BDO). Usługę zamówisz w kilka minut – wystarczy, iż zadzwonisz na numer podany na stronie internetowej.
Alternatywą dla kontenera mogą być:
- Worki big bag – sprawdzą się przy mniejszych pracach remontowych, gdy ilość odpadów jest bardzo mała.
- Dostarczenie odpadów do PSZOK-a – możesz bezpłatnie oddać określone rodzaje gruzu i odpadów budowlanych, ale trzeba je samodzielnie dostarczyć na miejsce (co ze względu na ich gabaryty i ciężar jest bardzo kłopotliwe). Trzeba też pamiętać, iż punkty PSZOK ustalają limity dla każdej frakcji odpadów.
Jak dobrać odpowiedni kontener?
Jeśli zdecydujesz się na wynajem kontenera, warto dopasować jego wielkość do skali remontu. Firmy takie jak „Kontenery na gruz” mają w swojej ofercie kontenery o pojemnościach od 2 mł do choćby 36 mł.
- 2-5 mł – odpowiednie na drobne remonty (np. łazienka, kuchnia).
- 7-10 mł – sprawdzą się przy większych remontach mieszkań.
- 15-36 mł – najlepsze na budowy domów lub rozbiórki (z takich kontenerów najczęściej korzystają firmy remontowo-budowlane).
Możesz zamówić kontener na konkretną grupę odpadów (np. czysty gruz lub gabaryty) lub też skorzystać z możliwości, jakie daje kontener na budowlane odpady zmieszane.
Ile kosztuje wynajęcie kontenera?
Cena usługi zależy od kilku czynników: wielkości kontenera, rodzaju odpadów, czasu wynajmu czy lokalizacji. Z tego względu cena ustalana jest indywidualnie. W firmie „Kontenery na gruz” ceny zaczynają się już od 300 zł.
Dlaczego to ważne?
Prawidłowa utylizacja tzw. odpadów specjalnych jest ważna dla ochrony środowiska (może zapobiec wyrządzeniu poważnych szkód ekologicznych).
Nielegalne składowanie gruzu czy mieszanie go z odpadami komunalnymi może prowadzić do skażenia gleby i wód gruntowych. Wyrzucanie odpadów do „zwykłych” śmietników jest zagrożone wysokimi karami finansowymi, a jeżeli działanie stwarza niebezpieczeństwo – choćby odpowiedzialnością karną. Tymczasem legalny wywóz odpadów jest (jak wskazaliśmy w artykule) bardzo prosty.