Kogo dotyczą ceny transferowe (transfer pricing) i jak wpływają na obowiązki podatnika?

metrowarszawa.gazeta.pl 11 godzin temu
W rzeczywistości gospodarki globalnej, w której granice biznesowe coraz bardziej się zacierają, a struktury korporacyjne ulegają ciągłej reorganizacji, transfer pricing nabiera strategicznego znaczenia. Ceny transferowe to warunki stosowane w transakcjach zawieranych z podmiotami powiązanymi, które w świetle prawa podatkowego muszą odpowiadać warunkom, jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Dla dużych przedsiębiorstw oznacza to szereg obowiązków dokumentacyjnych oraz konieczność dostosowania polityki cen transferowych do dynamicznie zmieniających się regulacji w zakresie cen transferowych.Czym są ceny transferowe i jak wpływają na obowiązki podatnika?Ceny transferowe to pojęcie obejmujące sposób ustalania cen transferowych pomiędzy podmiotami powiązanymi np. w ramach jednej grupy kapitałowej. Dotyczą one szerokiego spektrum transakcji, w tym sprzedaży towarów, świadczenia usług, licencji, pożyczek czy refakturowania kosztów.
REKLAMA


Zgodnie z wytycznymi OECD w sprawie cen transferowych, punktem odniesienia powinna być zasada ceny rynkowej (arm’s length principle). Oznacza to, iż kalkulacja cen pomiędzy podmiotami powiązanymi musi odzwierciedlać warunki rynkowe, jakie obowiązywałyby w przypadku transakcji zawieranych z podmiotami niepowiązanymi.Brak zgodności z przepisami dotyczącymi cen transferowych może prowadzić do doszacowania dochodu, dodatkowego zobowiązania podatkowego oraz ryzyka sankcji karno-skarbowych dla osób zarządzających podmiotem. Dlatego tak istotna jest rzetelne ustalenie cen transferowych przed realizacją rozliczeń wewnątrzgrupowych.Obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowychPodmioty powiązane są obowiązane do sporządzania w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy w terminie do końca 10. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego w celu wykazania, iż ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.W lokalnej dokumentacji cen transferowych powinny znaleźć się m.in.:


szczegóły transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi,opis pełnionych funkcji, angażowanych aktywów i ponoszonych ryzyk,metoda ustalania cen transferowych,analiza cen transferowych lub analiza zgodności.Lokalną dokumentację cen transferowych należy sporządzić dla transakcji jednorodnych, których wartość przekracza:10 000 000 PLN – w przypadku transakcji finansowych oraz transakcji towarowych.,2 000 000 PLN – w przypadku transakcji usługowych i innych transakcji, np. kapitałowych,2 500 000 PLN – w przypadku transakcji finansowych zawartych z podmiotem z raju podatkowego (powiązanym lub niepowiązanym),500 000 PLN – w przypadku transakcji innych niż finansowe zawartych z podmiotem z raju podatkowego (powiązanym lub niepowiązanym).Dodatkowo do przygotowania dokumentacji grupowej (Master File) zobowiązane są podmioty powiązane, na których ciąży obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, których sprawozdania finansowe są konsolidowane metodą pełną lub proporcjonalną, dla których spełnione zostały następujące warunki:grupa sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe;skonsolidowane przychody grupy w roku poprzedzającym rok, za który sporządzana jest dokumentacja Master File, przekroczyły wartość 200 000 000 zł lub równowartość tej kwoty.Grupowa dokumentacja cen transferowych powinna zawierać:opis grupy,opis istotnych wartości niematerialnych i prawnych grupy, opis istotnych transakcji finansowych grupy,informacje finansowe i podatkowe grupy.Należy pamiętać, iż obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych obejmuje nie tylko sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych (Local File) wraz z analizami porównawczymi, ale również obowiązki sprawozdawcze (raportowanie TPR, CBC-P, CBC-R).


Informacja o cenach transferowych i rola formularza TPRInformacja o cenach transferowych (Informacja TPR) stanowi zbiór informacji o transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz o transakcjach zawieranych przez podatników z podmiotami mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium tzw. raju podatkowego.Informację TPR składa się do adekwatnego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca 11. miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.Informacja TPR obejmuje informacje na temat:transakcji kontrolowanych objętych obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych,transakcji kontrolowanych zwolnionych z obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, oraztransakcji innych niż transakcje kontrolowane zawartych z podmiotami z siedzibą w tzw. raju podatkowym.Celem raportowania TPR jest dostarczanie administracji podatkowej informacji niezbędnych do przeprowadzania analizy ryzyka zaniżenia dochodu do opodatkowania w zakresie cen transferowych oraz na potrzeby analiz makroekonomicznych lub statystycznych.


Kogo dotyczą ceny transferowe (transfer pricing) i jak wpływają na obowiązki podatnika?


Weryfikacja przez organ podatkowy – konsekwencje braku aktualnej dokumentacjiOrgany podatkowe uzyskują coraz więcej narzędzi, które pozwalają im precyzyjnie typować podatników do kontroli. W zakresie cen transferowych tym narzędziem jest w głównej mierze informacja TPR.W przypadku postępowań prowadzonych w związku z cenami transferowymi podatnicy są narażeni nie tylko na ustalenie dochodu lub straty wynikającej z transakcji kontrolowanej, ale również na dodatkowe zobowiązanie podatkowe. Określając wysokość dochodu (straty) podatnika w sytuacji, organ podatkowy bierze pod uwagę faktyczny przebieg i okoliczności zawarcia i realizacji transakcji kontrolowanej oraz zachowanie stron tej transakcji. Oprócz określenia dochodu lub straty w tej samej decyzji organ podatkowy jest uprawniony do ustalenia wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego (10%, 20% lub 30% sumy nienależnie wykazanej lub zawyżonej straty podatkowej i niewykazanego w całości lub w części dochodu do opodatkowania w zakresie wynikającym z decyzji z zastosowaniem przepisów lub środków dot. m.in. cen transferowych.Ponadto, kary w zakresie cen transferowych są także uregulowane w Kodeksie karnym skarbowym. Na sankcje osobiste narażone są osoby zasiadające w zarządzie spółki. Przepisy dotyczące sankcji odnoszą się do niewypełnienia obowiązków związanych z lokalną i grupową dokumentacją cen transferowych oraz informacją o cenach transferowych (TPR). Kary przewidziane w Kodeksie karnym skarbowym wynoszą:


720 stawek dziennych w sytuacji niesporządzenia lokalnej/grupowej dokumentacji cen transferowych lub sporządzenia lokalnej/grupowej dokumentacji cen transferowych niezgodnie ze stanem rzeczywistym,720 stawek dziennych w sytuacji niezłożenia adekwatnemu organowi podatkowemu formularza TPR lub podanie w nim danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym, lub lokalną dokumentacją cen transferowych, 240 stawek dziennych w przypadku sporządzenia dokumentacji cen transferowych lub złożenia informacji o cenach transferowych po terminie.Najczęstsze spory w zakresie cen transferowych dotyczą: rentowności w modelach produkcyjnych i dystrybucyjnych, kosztów usług centralnych, recharakteryzacji transakcji, obowiązków dokumentacyjnych podatników CIT korzystających z ryczałtu od dochodów (estoński CIT), traktowania transakcji finansowych.Forum Cen Transferowych i aktualne podejście do sporządzenia dokumentacjiWskazówki opracowywane przez Forum Cen Transferowych – powołane przez Ministerstwo Finansów – są cennym źródłem wiedzy i najlepszych praktyk. Forum Cen Transferowych przygotowuje rekomendacje, które wspierają raportowania cen transferowych oraz interpretację przepisów dotyczących cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych.Kompleksowe wsparcie ALTO – zespół cen transferowych w Polsce dla dużych podmiotówW ALTO działa wyspecjalizowany zespół ekspertów cen transferowych, który wspiera wszystkiego typu organizacje w Polsce w skutecznym zarządzaniu obowiązkami z tego obszaru. ALTO pomaga Klientom w strategicznym planowaniu i weryfikacji cen transferowych, tworzeniu kompleksowej dokumentacji, a także w skutecznym prowadzeniu procesów uprzednich porozumień cenowych (APA).Podejście ALTO łączy wiedzę ekspercką, praktyczne zrozumienie realiów biznesowych oraz wyczucie ryzyk podatkowych.


Reklama:
Idź do oryginalnego materiału