Kolejne zmiany, ale tym razem z korzyścią dla pasażerów. Większy bagaż to początek

gazeta.pl 3 dni temu
Nadchodzą kolejne zmiany związane z podróżowaniem samolotem. Parlament Europejski przyjął nowe wytyczne dotyczące bagażu podręcznego, dodatkowych opłat i odszkodowania za opóźnienia. W przeciwieństwie do wcześniejszych propozycji, te są korzystniejsze dla pasażerów.
Kilka miesięcy temu zrobiło się głośno o zmianach w prawach pasażerów zaproponowanych przez Radę Komisji Europejskiej. Wszystko dlatego, iż mimo rzekomego wypracowania kompromisu, były one przede wszystkim ukłonem w stronę linii lotniczych. Wiele jednak wskazuje na to, iż pomysły nie wejdą w życie, gdyż swoje uwagi oraz poprawki zgłosiła Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN).


REKLAMA


Zobacz wideo Jak spakować ubrania, by zająć minimum miejsca? Znamy genialny patent ze skarpetkami


Takie zmiany zaproponowano. Pasażerowie byli niepocieszeni
W propozycjach Rady Komisji Europejskiej znalazło się m.in. ujednolicenie wymiarów darmowego bagażu podręcznego dla wszystkich linii lotniczych. Pomysł w zasadzie nie byłby zły, gdyby nie fakt, iż gdyby wszedł w życie, to w przypadku niektórych linii na pokład samolotu można by zabrać mniejszy plecak niż dotychczas. Wedle planów suma wymiarów miałaby nie przekraczać 85 cm (40x30x15 cm), podczas gdy w Ryanairze w tej chwili limit wynosi 40x30x20 cm. Druga pozycja dotyczyła odszkodowań za opóźnienia. W planach było wydłużenie czasu, po którym by takie przysługiwało (np. 4 godziny zamiast 3) przy równoczesnym obniżeniu kwot przysługującym pasażerom.


Nowe propozycje dotyczące odszkodowania. Te pomysły przypadną do gustu pasażerom
Na szczęście wiele wskazuje na to, iż plany rady spalą na panewce, gdyż do akcji, niczym rycerz na biały koniu, wkroczył Parlament Europejski. W poniedziałek, 13 października 2025 roku, przyjął nowe wytyczne dotyczące wcześniej omawianej reformy. Te są znacznie korzystniejsze dla pasażerów. Posłowie jednogłośnie sprzeciwili się pomysłowi wydłużenia minimalnego czasu opóźnienia uprawniającego do odszkodowania i chcą zachować obecny, trzygodzinny próg, który ma być niezależny od długości trasy. Odległość byłaby istotna jedynie dla wysokości rekompensaty (od 300 do 600 euro).


Jak duży bagaż można zabrać do samolotu?Zmiany dla pasażerów. Fot pexels.com / connor danylenko


Ponadto poparli pomysł wprowadzenia jednego, ujednoliconego wniosku o odszkodowanie. Linie lotnicze miałyby obowiązek wstępnie go wypełnić, po czym przesłać do pasażerów w celu uzupełnienia (lub uruchomić inny kanał komunikacji) w przeciągu 48 godzin od zdarzenia. Z kolei podróżni mieliby rok na złożenie dokumentów, a w przypadku niewpuszczenia na pokład (np. z powodu overbookingu), rekompensatę otrzymywaliby natychmiast. W propozycjach znalazła się także konkretna lista wyjątków, kiedy odszkodowanie by nie przysługiwało (m.in. wojna, klęski żywiołowe).


Jak duży bagaż można zabrać do samolotu? Idą na rękę pasażerom
Zgodnie z nowym przepisami pasażer mógłby zabrać na pokład jedną rzecz osobistą (np. torebkę lub plecak) mieszczącą się pod przednim siedzeniem oraz jedną małą walizkę kabinową o łącznych wymiarach do 100 cm i wadze do 7 kg. Ponadto komisja chce zakończyć praktykę pobierania opłat za odprawę (online i na miejscu) w przypadku korekty błędów w imieniu pasażera czy zapewnienia miejsca obok opiekunów dzieciom do 14. roku życia. Jak możemy przeczytać na stronie europarl.europa.eu, posłowie oraz Rada UE mają trzy miesiące na osiągnięcie porozumienia w sprawie z możliwością przedłużenia rozmów o dodatkowy miesiąc. Oznacza to, iż maksymalnie do lutego dowiemy się, co postanowiono. Z jakim bagażem najczęściej podróżujesz? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Idź do oryginalnego materiału