Nowy Lexus ES – centralnym punktem ewolucji tego modelu jest inna koncepcja stylistyczna marki – Clean x Tech, czyli elegancki, prosty, czysty i harmonijny design, który przyciąga wzrok i podkreśla nowoczesny charakter pojazdu.
Stylistyka nadwozia ósmego wcielenia Lexusa ES to połączenie atrakcyjnej sylwetki z minimalizmem. Co interesujące tak futurystycznie wyglądające auto, którego kształty są typowo wypisz-wymaluj jak z elektryka, będzie miało nie tylko pierwszy raz w historii swoją zelektryfikowaną wersję, ale także PHEV-a.
Mimo iż nowy Lexus ES jest większy od swojego poprzednika – długość wzrosła o 165 mm do 5140 mm, szerokość o 55 mm do 1920 mm, a rozstaw osi o 80 mm do 2950 mm – zachował smukły i elegancki wygląd zarówno nadwozia, jak i wnętrza.
Styliści Lexusa przyłożyli się do detali, włącznie z rozmieszczeniem kół, co nadaje sylwetce dynamiki i podkreśla nisko położony środek ciężkości. Przednia część nadwozia jest niezwykle wyrazista, z charakterystycznymi dla marki liniami biegnącymi od maski po krawędzie zderzaka.
Mocny wygląd akcentuje nisko osadzona maska, a wersje hybrydowe otrzymały ponadto grill z górnymi otworami zapewniającymi optymalne chłodzenie. Wyróżnikiem nowego ES są przednie reflektory z podwójnym motywem litery "L", widocznym w światłach do jazdy dziennej i kierunkowskazach.
Boczny profil auta charakteryzuje się smukłą, opływową linią, a jego tył, pozbawiony wyraźnie zarysowanego bagażnika, kontrastuje z ostrymi liniami dolnej, aerodynamicznie dopracowanej części nadwozia. Dodatkowo w tylną listwę świetlną, podkreślającą szeroki rozstaw kół, wkomponowano podświetlany napis LEXUS. Tutaj też mamy światła z motywem litery "L".
Lexus ES: jak wygląda środek auta?
Wnętrze zostało maksymalnie uproszczone. Usunięto zbędne elementy, tworząc przejrzystą przestrzeń. Duży nacisk położono na jakość wykończenia – pachnie to trochę segmentem F Premium.
Według producenta nowy Lexus ES może być wyposażony w elementy dodatkowo zwiększające wygodę podróżowania, jak regulowane oparcia tylnych foteli czy siedzenie typu Ottoman z podnóżkiem za fotelem pasażera. Przedni fotel ma też funkcję składania, zwiększając przestrzeń na nogi i poprawiając widoczność.
Ciekawostką są wykorzystane innowacyjne rozwiązania wykończeń, takie jak technologia Bamboo Layering (zaawansowane techniki druku i przenikania światła dla unikalnego efektu świetlnego) oraz Synthetic Leather Embossing (precyzyjne tłoczenie wzorów na materiałach syntetycznych z podświetleniem), które nadają wnętrzu nowoczesny wygląd.
Warto też dodać, iż ES ma nagłośnienie 3D – 17-głośnikowy system audio Mark Levinson Surround Sound System, konstrukcję przednich foteli zmieniono dla lepszego podtrzymania łopatek i zmniejszenia napięcia mięśni oraz poprawiono uszczelnienia drzwi i zastosowano szyby akustyczne z przodu, ulepszając tym samym wyciszenie kabiny.
Osiągi elektrycznego Lexusa ES
Na polskim rynku dostępny będzie Lexus ES 300h z nową hybrydą, wyposażoną w wydajniejszy akumulator trakcyjny, ulepszone sterowanie dla lepszej dynamiki przy niskim zużyciu paliwa, oraz 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik o zwiększonej sztywności, co przekłada się na mniejsze wibracje.
Łączna moc układu wynosi 201 KM (148 kW), a napęd może być przenoszony na przednią oś lub, po raz pierwszy w Europie, na wszystkie koła dzięki układu E-FOUR. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h dla wersji FWD wynosić będzie 8,2 s, a dla AWD 8,0 s (dane przed homologacją).
Prawdziwą rewolucją jest pojawienie się wariantów BEV. Będziemy mieli do wyboru Lexusa ES 350e o mocy 224 KM (165 kW) z napędem na przednie koła oraz Lexusa ES 500e z napędem na cztery koła DIRECT4 i mocy 343 KM (252 kW).
Wersje elektryczne wykorzystują potencjał zmodernizowanej platformy GA-K. Nowa generacja osi eAxle, integrujących jednostkę sterującą napędem z przekładnią, ma lżejszą i bardziej kompaktową konstrukcję, co pozwoliło na lepsze zagospodarowanie przestrzeni. Akumulator o dużej pojemności umieszczono pod podłogą, obniżając środek ciężkości.
ES 350e dysponuje baterią litowo-jonową o pojemności 77 kWh i przyspieszać będzie do setki w 8,2 s. ES 500e z baterią 75 kWh osiąga 100 km/h w zaledwie 5,7 s. Spodziewany zasięg elektrycznych wersji Lexusa ES to około 530 km (WLTP), a czas szybkiego ładowania (150 kW, od 10 proc. do 80 proc.) ma wynieść około 30 minut w optymalnych warunkach (25°C).
Inteligentny stały elektryczny napęd na cztery koła DIRECT4 w ES 500e na bieżąco dopasowuje rozdział momentu obrotowego między osiami, zapewniając stabilność i przewidywalne prowadzenie. Co ważne – wszystkie dane dotyczące napędów są przed homologacją.
Nowe technologie w Lexusie ES
W obszarze inteligentnych technologii nowy Lexus ES również wyznacza nowe standardy marki. To pierwszy model z w pełni cyfrowym kokpitem, gdzie 12,3-calowy wyświetlacz na tablicy wskaźników, 14-calowy ekran systemu multimedialnego Lexus Connect oraz aplikacja Lexus Link+ są ze sobą zintegrowane, tworząc jedno, intuicyjne środowisko.
Kokpit zaprojektowano tak, aby kierowca mógł korzystać z przycisków bez odrywania uwagi od drogi. Debiutują tu również przyciski Hidden Switches, wkomponowane w deskę rozdzielczą, które łączą funkcjonalność z minimalizmem – są niewidoczne, gdy auto jest wyłączone, a po uruchomieniu podświetlają się, oferując fizyczne, wyczuwalne pod palcem działanie.
Nowy system multimedialny Lexus Connect z nawigacją opartą na mapach Google dostarczać ma informacji o ruchu drogowym, fotoradarach czy strefach niskoemisyjnych, a w wersjach elektrycznych automatycznie planuje trasy z uwzględnieniem stacji ładowania.
W ES-ie dostępny będzie również nowy asystent głosowy. System będzie otrzymywał aktualizacje Over-The-Air, a aplikacja Lexus Link+ ułatwiać korzystanie z sieci Lexus Charging Network (ponad 922 tys. punktów w Europie, w tym blisko 9 tys. w Polsce) oraz domowych stacji Lexus HomeCharge.
Do tego czwartej generacji system Lexus Safety System +, udoskonalony adaptacyjny tempomat (ACC), układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) i nowość – system Driver Monitor, który sprawdza koncentrację kierowcy i w razie braku reakcji może uruchomić układ awaryjnego zatrzymania pojazdu.
Ulepszono też działanie układu EDSS, poszerzono zakres monitorowania martwego pola (BSM) o motocyklistów i rowerzystów, a system LDA rozpoznaje więcej obiektów. ES otrzymał też asystenta wyprzedzania na drogach szybkiego ruchu (LCA) oraz system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA). Całość uzupełniają nowe adaptacyjne światła drogowe o wysokiej rozdzielczości.
Ósma generacja Lexusa ES pojawi się w polskich salonach na statycznych pokazach w październiku, wtedy też ruszy przyjmowanie zamówień. Specyfikacje i ceny na polski rynek poznamy we wrześniu.