Mój poprzedni post też był o Włoszech, o ponad 80-letnim pociągu który znów wozi pasażerów. Ale tym razem będzie o czymś co powstanie za 7-8 lat.
Cieśnina Mesyńska (Stretto di Messina) oddziela Sycylię od Kalabrii na południowym krańcu kontynentalnych Włoch. W najwęższym miejscu ma ona zaledwie 3100 metrów szerokości, maksymalna głębokość to około 250 m. Promy samochodowe i kolejowe łączą Villa San Giovanni w Kalabrii z miastem Mesyna (Messina) na Sycylii.
Już w czasach rzymskich Pliniusz Starszy sugerował most z połączonych łodzi przez cieśninę. Benito Mussolini marzył o połączeniu Sycylii ze stałym lądem, a powojenny włoski rząd zaczął zabiegać o budowę mostu od 1969 roku. Plan został po raz pierwszy zatwierdzony w 1971 roku, ale pozostał na papierze z powodu kosztów. W 2011 odrzucono kolejną wersję projektu ze względu na cenę, która wynosiła wówczas 5,5 miliarda dolarów. W 2009 roku kontrakt na budowę został przyznany Messina Strait Company. Plany zostały jednak porzucone w 2013 w ramach serii cięć oszczędnościowych wprowadzonych przez ówczesnego premiera Mario Montiego.
Obecna włoska premier Giorgia Meloni uzyskała z UE pomoc w sfinansowaniu propozycji wartej wiele miliardów euro. W październiku 2025 firma Società Stretto di Messina, zajmująca się budową mostu, oraz Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA) podpisały umowę o dotację, która przewiduje, iż UE pokryje 50% kosztów projektu infrastruktury kolejowej w wysokości około 25 milionów euro. Całkowity koszt szacuje się na 13,5 mld euro.
Nowy most będzie miał 3,6 km długości, z centralnym wiszącym przęsłem o długości 3,3 km, co uczyni go najdłuższym mostem wiszącym na świecie. (obecnie rekordzistą jest most Çanakkale przez Darnadele w Turcji, z rozpiętością 2023 metrów). Most przez Cieśninę Mesyńską będzie miał 60 m szerokości, sześć pasów ruchu dla pojazdów i dwa tory.
Oto infografika ze szczegółowymi danymi technicznymi i promocyjne video projektanta:
Przewiduje się, iż przez most będzie mogło przejechać do 200 pociągów dziennie i do 6000 samochodów na godzinę. Zainstalowana zostanie sygnalizacja ETCS poziomu 2 (obwody torowe przekazują do lokomotywy informację o zajętości torów i dopuszczalnej prędkości) i system wykrywania wykolejeń.
Projekt obejmuje również 20,2 km nowych linii łączących most z istniejącymi konwencjonalnymi i szybkimi sieciami kolejowymi. W Kalabrii powstanie łącznie 2,7 km linii, z czego 84% w tunelu, a 2% na wiadukcie, w tym połączenie z budowaną w tej chwili linią dużych prędkości Salerno – Reggio Calabria. Na Sycylii powstanie 17,5 km nowej linii kolejowej, 93% w tunelu i 2% na wiadukcie, łączącej most z liniami z Mesyny do Katanii i Palermo.
Nowy most jest zaprojektowany tak, by wytrzymać wiatry o prędkości do 216 km/h i trzęsienia ziemi o sile do 7,1 w skali Richtera. Dla porównania: w 1908 roku w trzęsieniu ziemi o takiej sile zginęło ponad osiemdziesiąt tysięcy osób a północna Sycylia i południowa Kalabria zostały zdewastowane w wyniku tsunami.
Rozpoczęcie prac planuje się w maju 2026, a zakończenie w 2032 roku. Oczywiście, jak przy każdej budowie nowej infrastruktury transportowej, są protesty różnych grup ekologów i anarchistów, a także operatorów promów. Zobaczymy czy to wpłynie na terminy rozpoczęcia i zakończenia budowy.