Wakacyjne szczyty i zimowe spadki
Największy ruch odnotowano w lipcu (o 15 proc. więcej wizyt niż średnia) i sierpniu (o 18 proc. więcej), a także w październiku 2024 roku (o 17 proc. więcej). Najmniej wizyt miało miejsce w lutym 2025 roku – o 13 proc. mniej niż średnia. Ruch zaczął ponownie rosnąć w czerwcu 2025 roku.
– Jest to typowe dla sezonu wakacyjnego oraz okresu zwiększonej mobilności w październiku. Wrzesień to dla wielu osób miesiąc przejściowy. Nie wszyscy konsumenci wracają już w pełni do regularnych nawyków (...). Z kolei najzimniejsze miesiące to czas wyraźnego spadku aktywności na stacjach – komentuje Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud.
W przypadku unikalnych klientów także widać sezonowość, choć zmiany są mniejsze. Najwięcej odwiedzających odnotowano w lipcu i sierpniu 2024 roku oraz w październiku. Najmniej – w lutym 2025 roku.
– Populacja klientów odwiedzających stacje paliw pozostaje relatywnie stała. Zmienia się natomiast częstotliwość wizyt, czyli ci sami konsumenci odwiedzają je częściej latem i rzadziej zimą – mówi Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud.
Kiedy tankujemy najchętniej?
Największy ruch na stacjach paliw przypadał na piątki – 16,2 proc. wszystkich wizyt. Najsłabsze natężenie ruchu zanotowano w niedziele (11,7 proc.). Najwięcej klientów pojawiało się w godzinach 15:00-16:00, co eksperci łączą z powrotami z pracy i zakupami popołudniowymi. Z kolei najmniej wizyt przypadało na godziny nocne, od północy do 4:00.
– Piątkowy wzrost ruchu można tłumaczyć przygotowaniami kierowców do weekendu i planowaniem dojazdów w kolejnym tygodniu. To sprawia, iż piątek staje się dniem o największym potencjale sprzedażowym – dodaje Mateusz Nowak.
Analiza wykazała, iż 33,4 proc. wszystkich wizyt pochodziło od osób pokonujących ponad 20 km do stacji. Znaczący udział mieli też klienci z bliskich stref – do 1 km (16,1 proc.) i 2-5 km (15,9 proc.).
– To zestawienie jasno pokazuje, iż stacje paliw obsługują dwa różne typy klientów – lokalnych mieszkańców i osoby będące w trasie. Każda z tych grup ma inne potrzeby – wyjaśnia Weronika Piekarska.
Polecamy także:
- Ceny paliw w Polsce pójdą w dół? Na rynku pojawia się nadpodaż
- Wyprawka szkolna to coraz większy wydatek dla polskich rodzin
- Inflacja bazowa spadła. Co dalej ze stopami procentowymi?
- Samochody elektryczne na celowniku hakerów. Jak chronić e-auta z dostępem do sieci?