Z menedżerką Erin Verą rozmawiamy o zmniejszaniu liczby służbowych podróży lotniczych, wynikających z tego korzyściach, zaletach podróży koleją i rozmów online.

Erin Vera
Ukończyła dziennikarstwo, specjalizuje się w polityce międzynarodowej. Na początku swojej kariery zawodowej pracowała jako dziennikarka, zajmując się informacjami na temat UE jako korespondentka w Brukseli, a następnie zajmowała się relacjami z mediami w agencji komunikacyjnej. Przed dołączeniem do T&E była kierownikiem ds. komunikacji w organizacji badawczej. Posiada rozległe doświadczenie w komunikacji, specjalizując się w nauce, zdrowiu i żywności oraz kwestiach zrównoważonego rozwoju. Erin jest w tej chwili kluczową częścią pracy T&E na rzecz ograniczenia korporacyjnych podróży lotniczych
Piotr Skubisz: Czy mogłabyś krótko wyjaśnić swoją rolę w kampanii Travel Smart i jak się w nią zaangażowałaś?
Erin Vera: Jestem menedżerką ds. podróży służbowych w kampanii Travel Smart. Pracuję głównie po stronie komunikacji kampanii, ale nie tylko, ponieważ mam wykształcenie dziennikarskie.
Od dłuższego czasu pracuję w dziedzinie komunikacji w różnych organizacjach pozarządowych. Dołączyłam do organizacji Transport and Environment prawie trzy lata temu i odtąd koordynuję kampanię Travel Smart, która została uruchomiona w 2021 roku. Prosimy firmy o zmniejszenie emisji z podróży służbowych samolotem o 50% lub więcej w porównaniu do poziomów z 2019 roku. Prosimy o to firmy, ponieważ w Transport and Environment szacujemy, iż około 30% emisji z lotnictwa jest faktycznie związanych z podróżami służbowymi samolotem. Jest to więc łatwy i szybki sposób na zmniejszenie emisji z sektora lotniczego.
Opowiedziałaś już trochę o celach kampanii, ale w rzeczywistości wyprzedziłaś moje pytanie, co oczywiście jest dobre: o czym adekwatnie jest kampania Travel Smart? Jaki jest jej główny cel?
W kampanii Travel Smart celujemy w duże firmy na całym świecie, które dużo latają i dużo latały przed pandemią, i prosimy je o ustalenie celów redukcji emisji z ich podróży służbowych samolotem.
Ustaliliśmy 2019 rok jako porównawczy, ponieważ był tuż przed pandemią. Mówimy firmom, aby faktycznie wyciągnęły wnioski z pandemii, kiedy to przestaliśmy latać i zdaliśmy sobie sprawę, iż większości tych lotów, które odbywaliśmy wcześniej, faktycznie nie potrzebowaliśmy. Zdaliśmy sobie sprawę, iż nie musimy jechać do Berlina w ten sam dzień tam i z powrotem. W rzeczywistości możemy po prostu odbyć spotkanie online.
Prosimy więc firmy, aby wyciągnęły wnioski z tej lekcji i utrwaliły redukcję emisji, którą już osiągnęły podczas lockdownu w czasie pandemii. Prosimy je o zmniejszenie emisji o 50% do 2025 roku. Lub więcej. Oczywiście, im ambitniej, tym lepiej. Robimy to, klasyfikując firmy w rankingu w zależności od tego, jak ambitne są w ustalaniu celów redukcji emisji.
Jak działa ranking firm i co sprawia, iż firma się wyróżnia?
W tym rankingu bierzemy pod uwagę różne rzeczy.
Przyznajemy punkty za to, iż mają cel redukcji emisji z podróży służbowych samolotem. Czy raportują konkretnie o podróżach lotniczych, czy nie. Przyznajemy firmom punkty w zależności od tego, jak ambitne są w redukcji emisji z podróży służbowych. Bierzemy pod uwagę, czy ustalają cel, jak gwałtownie chcą zmniejszyć te emisje, czyli jak ambitne są w perspektywie od 2025 roku lub nieco później.
Firmy, które mają cele redukcji podróży lotniczych, otrzymują więcej punktów niż firma, która ma tylko ogólne cele dotyczące podróży służbowych lub firma, która ma cel redukcji emisji bardzo szeroki. Im ambitniejsza firma w redukcji emisji z latania, tym lepiej.
Przyznajemy również różne punkty za ustalanie celów i raportowanie, ponieważ te dwie rzeczy są ważne. Cel redukcji emisji to nie to samo, co raportowanie o faktycznych emisjach. Obie rzeczy powinny być połączone i obie są ważne, aby mieć konkretny cel redukcji podróży lotniczych lub konkretnie raportować o podróżach lotniczych.
Przyznajemy również punkty za różne elementy, takie jak raportowanie emisji innych niż CO2. Na przykład, jak może wiesz, inne emisje gazów cieplarnianych niż CO2 z lotnictwa to w rzeczywistości większość. Szacujemy, iż około dwie trzecie emisji nie jest związanych z CO2.
Wierzymy, iż to niezwykle ważne, aby firmy brały to pod uwagę, gdy raportują swoje emisje z podróży lotniczych. Generalnie przyznajemy różne punkty w zależności od tego, jak ambitne są, a także oczywiście bierzemy pod uwagę firmy w zależności od ich wielkości.
Firmy obecne w rankingu są z Europy, ale także z Indii i Stanów Zjednoczonych.
Powiedzmy, iż jestem firmą. Czy zgłosić się i powiedzieć: „Hej, chcę być częścią waszego rankingu”?
Mamy zestaw kryteriów do faktycznego wyboru firm. Te kryteria obejmują wielkość organizacji, liczbę pracowników, to, czy są częścią indeksu giełdowego danego kraju. Na przykład w Hiszpanii byłby to IBEX. Chcemy także mieć pewność, iż istnieje różnorodność firm z różnych sektorów. Chcemy mieć grupę firm z branży farmaceutycznej, ale także grupę firm z branży technologicznej. Bierzemy pod uwagę wszystkie te kryteria i zgodnie z nimi wybieramy firmy. Ale jeżeli firma chce być częścią rankingu Travel Smart, zawsze może się do nas zgłosić, a my sprawdzimy, czy spełnia wszystkie wymagane kryteria.
A jakie są główne rekomendacje, które dajecie firmom chcącym zredukować emisje z podróży?
Pierwszą rzeczą, którą muszą zrobić, jest ustalenie celu, ponieważ z celu wynikają dalsze rzeczy, w tym raportowanie podróży lotniczych, potrzeba opracowania polityki podróży, aby faktycznie osiągnąć ten cel: im ambitniej, tym lepiej, więc 50% redukcji lub więcej do 2025 roku, lub wcześniej, jeżeli to możliwe.
Od tego momentu muszą raportować emisje inne niż CO2, muszą raportować swoje podróże, muszą opracować politykę podróży, która będzie angażować wszystkich ich pracowników w dążenie do osiągnięcia tego celu.
Jak przekonać firmy do przyjęcia rekomendacji i jakie mogą być korzyści dla firm, które podejmują te kroki?
To dobre pytanie. Wierzymy, iż korzyści są faktycznie dla firmy, ale także dla jej pracowników. Po pierwsze, oczywiście zaoszczędzą pieniądze, ponieważ nie będą musiały wysyłać swoich pracowników za granicę, co obejmuje kupowanie biletów lotniczych, ale także pobyt w hotelach i tym podobne – koszty związane z zakwaterowaniem.
Mówimy więc, iż pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest faktyczna analiza, czy w ogóle potrzebne jest spotkanie fizyczne, ponieważ najlepszym sposobem na zmniejszenie emisji jest po prostu nie latać. jeżeli możesz spotkać się online, po prostu spotkaj się online. Mamy więc podejście „najpierw wirtualnie”.
A drugie podejście, które rekomendujemy firmom, to „podróże celowe”. Więc jeżeli widzisz, iż faktycznie musisz tam być, po prostu oceń, czy możesz dotrzeć do tego miejsca koleją, a jeżeli nie, to w ostateczności dopiero samolotem. A jeżeli nie możesz spotkać się online ani dotrzeć do celu pociągiem, to tak, możesz wybrać lot, ale pozostało jeden krok: upewnij się, iż jest to lot bezpośredni, ponieważ największe emisje z lotu są związane z faktycznym startem i lądowaniem. Ważne jest więc, aby upewnić się, iż jest to lot bezpośredni, a z perspektywy firmy, czy faktycznie musisz wysyłać dwie osoby? Może wystarczy wysłać tylko jedną. Są różne kroki w tym wszystkim. A jeżeli chodzi o korzyści dla firmy, jak mówię, to cena, ale także dobre samopoczucie pracowników.
Co ciekawe, rok temu przeprowadziliśmy ankietę w różnych krajach i większość pracowników jest faktycznie zadowolona z ograniczenia latania, ponieważ wierzą, iż ograniczenie latania i możliwość spotkań online wpływa na ich dobre samopoczucie jako pracowników, ponieważ mogą również poprawić równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Mogą polepszyć życie prywatne, ponieważ nie muszą dużo podróżować, gdzieś latać, a to sprawia, iż pracownicy są szczęśliwsi dzięki tej elastyczności. Myślę więc, iż obie strony wygrywają i oczywiście środowisko również wygrywa.
Jak sądzę, być może jest też inna część, która może być korzystna dla firm. Mam na myśli przyjęcie rekomendacji kampanii Travel Smart, co może być również przydatne dla firm w komunikacji z klientami. Wyobraźmy sobie producenta odzieży dla, powiedzmy, młodych ludzi. zwykle młodsi ludzie są bardziej zaniepokojeni wpływem firmy na środowisko. Więc wierzę, iż być może jest to również kolejna korzyść w komunikowaniu się z klientami, iż „cześć, chcemy być bardziej odpowiedzialni ekologicznie”.
Zdecydowanie, to super istotny punkt. Ze względów marketingowych bardzo dobrze jest również, aby firmy przyjęły te cele redukcji.
Mogę ci podać przykład: współpracujemy z organizacją we Francji, która nazywa się Pour Un Reveil Ecologique, i w tej organizacji członkowie to studenci, świeżo upieczeni absolwenci lub bardzo młodzi pracownicy, którzy nie chcą pracować dla firm, które nie są odpowiedzialne klimatycznie. Nie tylko we Francji, ale także w Europie w ogóle, istnieje duży trend wśród młodych ludzi, którzy mówią: „Nie będę pracować w firmie, która nie jest odpowiedzialna ekologicznie lub klimatycznie”. To trend, który się utrzyma.
Zatem faktycznie dobrze jest, aby firmy „sprzedawały się” również w swoich procesach rekrutacyjnych jako firmy zrównoważone lub odpowiedzialne klimatycznie, ponieważ młodzi ludzie i przyszli pracownicy firm są bardzo, bardzo zaniepokojeni klimatem.
W 2023 roku kampania Travel Smart przeprowadziła ankietę wśród pracowników firm kilku krajów. Czy mogłabyś powiedzieć kilka słów na ten temat, ponieważ myślę, iż wyniki tego badania mogą być również interesujące dla firm.
Tak, zdecydowanie. Faktycznie przeprowadziliśmy ankietę wśród pracowników w kilku krajach. Polska była jednym z nich. Było to bardzo interesujące, ponieważ wyniki pokazały, iż pracownicy oczekują, iż ich pracodawcy, czyli ich firmy, ustalą cele redukcji podróży. Pracownicy wyrazili oczekiwanie, iż ich firmy powinny być odpowiedzialne klimatycznie i częścią tych działań mających na celu zmniejszenie ich emisji lub śladu węglowego jako firmy jest faktycznie ograniczenie przelotów. Większość pracowników chce ograniczyć latanie, ale wierzą, iż potrzebują pomocy swoich firm w tym zakresie, poprzez opracowywanie polityk podróży, zapewnienie elastyczności, poprzez faktyczne ustanowienie lub wdrożenie tej ramy, zasady „celowej podróży”, o której mówimy w Travel Smart.
Wyniki były mniej więcej takie same we wszystkich krajach. W niektórych krajach odsetki były wyższe, w innych nieco niższe, ale generalnie we wszystkich krajach wszyscy wierzyli, iż decyzja aby to zrobić, aby mniej latać, to odpowiedzialność firmy.
Czy możesz powiedzieć kilka słów o tym, jak firmy mogą zacząć swoją drogę do Travel Smart?
W kampanii Travel Smart, na stronie internetowej, mamy przygotowany zestaw narzędzi dla korporacji, ale także dla organizacji. W tym zestawie narzędzi mamy różne przykłady środków z różnych organizacji, które pomagają firmom w opracowywaniu polityk podróży. Dlaczego mamy różne wytyczne? Ponieważ firmy różnią się między sobą i mają różne potrzeby. Mamy więc różne przykłady, które mogą pasować do różnych firm.
Dla nas najważniejszą rzeczą w zestawie narzędzi jest rozpoczęcie przez firmę tego procesu. jeżeli firma dopiero zaczyna, to ustali cel, a następnie, aby osiągnąć ten cel, będzie musiała opracować politykę podróży, i tylko poprzez jej opracowanie faktycznie ruszą do przodu i będą się rozwijać, i spróbują zrozumieć, jak mogą to zrobić.
W tym celu oferujemy również w zestawie narzędzi różne platformy, które pomagają im rozliczać różne emisje, w tym na przykład emisje inne niż CO2, lub drzewo decyzyjne. Mamy drzewo decyzyjne, które pomaga pracownikom zrozumieć, kiedy podróż jest celowa, a kiedy nie, i kiedy być może można uniknąć lotu. Są więc różne elementy, które są częścią tej podróży. Ponownie, dla nas najważniejsze jest, aby firma rozpoczęła działanie, ponieważ wtedy stopniowo będzie poprawiać swoje ambicje, raportowanie i redukcje emisji.
A jak organizacje pozarządowe mogą z wami współpracować i wspierać kampanię?
Mamy koalicję ponad dziesięciu organizacji w całej Europie, a także w Indiach i USA. Jest bardzo intensywnie. Wspierają kampanię, faktycznie dzieląc się przesłaniem, promowaniem celowych podróży w swoim kontekście krajowym i z firmami w swoich krajach.
Organizacje, które są częścią koalicji, którą nazywamy koalicją Travel Smart, angażują się we współpracę z firmami w różnych krajach, aby wyjaśnić, dlaczego korzystne jest dla tych firm ustalanie celów redukcji emisji z latania i raportowanie ich.
Mogą też wspierać kampanię w ten sposób, ale także poprzez rozpowszechnianie naszych wiadomości w swoich kanałach komunikacyjnych. Na przykład na swoich stronach internetowych lub w mediach społecznościowych.
Czy inne organizacje pozarządowe mogą dołączyć do kampanii?
Tak, każda organizacja pozarządowa może dołączyć do kampanii. zwykle mogą po prostu wysłać nam wiadomość lub do nas zadzwonić, a my możemy nawiązać kontakty i sprawdzić, czy znajdziemy synergię między organizacją pozarządową a kampanią. Muszą to być organizacje o podobnych ambicjach do naszej kampanii. Myślę o odpowiedzialności klimatycznej, ważności i jeżeli to możliwe, o transporcie, ale nie musi to być tylko lotnictwo. Na przykład organizacja o której wspomniałam wcześniej, Pour un Réveil Écologique, francuska, to po prostu organizacja wolontariacka, która składa się z młodych pracowników lub studentów, więc adekwatnie to nie są np. inżynierowie środowiska, ale raczej grupa ludzi, którzy chcą być częścią odpowiedzialności korporacyjnej wszystkich firm.
Rozmawialiśmy trochę o pracodawcach, ale jak pracownicy, jeżeli chcą oczywiście, mogą promować zrównoważone podróże w swoich firmach, zgodnie z kampanią Travel Smart?
To dobre pytanie. Mogę mówić z naszego własnego doświadczenia w Transport and Environment (T&E). W T&E również przeszliśmy tę samą drogę. Rozpoczęliśmy od opracowywania naszej własnej polityki podróży i ustalania własnych celów redukcji emisji z latania. Mogę już powiedzieć, iż ważnym aspektem włączenia pracowników w ten proces jest wyjaśnienie, dlaczego ważne jest zmniejszenie emisji z latania i uczynienie ich częścią ambicji firmy. Nie tylko wyjaśnienia.
Na przykład zorganizowaliśmy rodzaj wewnętrznego konkursu, gdzie pracownicy którzy podróżowali koleją, mogli podzielić się swoim doświadczeniem. Mamy więc konkurs na najlepsze zdjęcia podczas podróży koleją. Mamy też konkurs na najlepszy opis, czy też doświadczenie w podróży koleją i także najdłuższą podróż koleją. Też chcemy mieć z tego zabawę, urozmaicić to i zrobić rodzajem dobrego konkursu.
Drugim ważnym aspektem jest również posiadanie lidera, grupy liderów w firmie, którzy faktycznie chcą to robić, ponieważ najlepszym przykładem, jaki możesz znaleźć w firmie, jest to, iż twój prezes lub decydenci faktycznie wierzą w wagę ograniczenia latania.
Kolejna rzecz, nad którą pracujemy, to tworzenie grup wewnątrz firm. Pracowników, którzy są przekonani, iż jest to istotny aspekt ich firmy, chcemy wspomagać we wzmacnianiu ich głosu wewnętrznie, aby spróbowali porozmawiać ze swoimi szefami o włączeniu ich do ustalania celów i polityki podróży. W tym celu po prostu łączymy się z różnymi pracownikami, którzy planują to zrobić, i staramy się dać im różne narzędzia, choćby prezentacje, aby mogli je przedstawić swoim prezesom.
Jakie masz rady dla organizacji pozarządowych, które chcą się zaangażować?
Powiedziałabym, iż pierwszą radą jest zapoznanie się z kampanią, ponieważ to prawda, iż istnieje wiele aspektów, które są, powiedzmy, ważnymi elementami faktycznej redukcji emisji z dużych korporacji, takich jak te, które mamy w rankingu Travel Smart. To bardzo duże firmy. Jest więc wiele różnych aspektów do wzięcia pod uwagę. Możemy im pomóc w tym procesie.
Najważniejsze jest, aby spróbować nawiązać dobre relacje z firmami, ponieważ nasza kampania jest konstruktywna. Wierzymy, iż możemy pomóc firmom i wierzymy w korzyści płynące z redukcji emisji przez korporacje.
Więc nie chodzi o to, żeby je oskarżać, ale raczej o nawiązanie dobrych relacji i po prostu współpracę, wzajemną pomoc.
Tak, podoba mi się to… Wierzę, iż to adekwatne, skuteczne podejście, a nie tylko krzyczenie i obwinianie, ale tak – konstruktywne podejście.
Tak, staramy się dawać rozwiązania i towarzyszyć firmom. To ważne, iż nie chodzi tylko o podkreślanie problemu, ale o zauważenie problemu, a następnie mówienie: „Okej, to jest możliwe rozwiązanie dla ciebie, aby przezwyciężyć ten problem” i jest to faktycznie korzystne dla wszystkich. To jest bardzo istotny aspekt, o którym należy pamiętać, dla organizacji pozarządowych, które pracują w kampanii.
Podejście „win-win” i kooperacja zamiast kłótni. A co do wyzwań w przyszłości, jakie są największe wyzwania w implementacji kampanii?
To dobre pytanie, dotykające naszego doświadczenia, ponieważ kampania trwa już trzy lata. Najtrudniejszą częścią jest faktyczne rozpoczęcie. Rozmawialiśmy z wieloma firmami, które skontaktowały się z nami, ponieważ chciały wiedzieć, jak zacząć. I myślę, iż pierwszym krokiem jest ustanowienie ram i opracowanie platformy, na której można faktycznie śledzić emisje z podróży służbowych firmy. Następnie ustalenie celu, który jest realistyczny dla wielkości organizacji lub firmy. Z naszego doświadczenia jest to pierwsze i najważniejsze wyzwanie dla firm w ogóle. A drugim wyzwaniem dla nich jest faktyczne przekonanie pracowników i kadry zarządzającej. zwykle kontaktujemy się z menedżerami ds. zrównoważonego rozwoju, pracownikami HR lub operacyjnymi, którzy są odpowiedzialni za podróże w firmach lub za ustalanie celów i raportowanie. Ale zwykle muszą przekonać dwie strony firmy: z jednej strony decydentów, prezesów, ale także pracowników.
Więc najpierw muszą opracować platformę, strukturę i ramy, aby faktycznie zredukować emisje z podróży, ale potem muszą również przeprowadzić wewnętrzny proces komunikacji, aby sprzedać ten pomysł. To są dwa największe wyzwania, a trzecim wyzwaniem jest faktyczne osiągnięcie celu.
Bo upewnienie się, iż twoje podróże nie przekraczają tego celu, jest kolejnym ważnym wyzwaniem. I to jest pokazane, na przykład, w kampanii Travel Smart poprzez monitor emisji. Mamy dwa duże narzędzia w kampanii. Z jednej strony ranking, a z drugiej monitor emisji. Ranking analizuje cele firm w zakresie redukcji emisji, lub jak ambitne są te cele. Ważne jest oczywiście, aby ustalić cel, ale aby ustalić taki cel, który jest realistyczny do tego, co faktycznie będziesz w stanie zrobić.
Więc znowu, zwykle chodzi o to, jak zacząć, jakich platform mogą użyć, aby faktycznie zrozumieć, jakie są emisje inne niż CO2 z ich podróży. Na przykład, mamy wiele pytań o to, jak raportować emisje inne niż CO2. Mamy również wiele pytań o to, jakie są odpowiednie polityki. Na przykład, kiedy opracowują politykę podróży i włączają kolej jako alternatywę dla latania, chcą wiedzieć, „czego powinniśmy użyć”? Jak możemy opracować drzewo decyzyjne? zwykle pytania, które otrzymujemy od firm, dotyczą bardziej tego, jak opracować politykę podróży i jak faktycznie prawidłowo raportować emisje z latania, które mają. Chodzi o to, jak prawidłowo raportować i jak wdrożyć politykę podróży lub jak opracować dobrą politykę podróży. To są najczęstsze pytania, które otrzymujemy.
Jakie są plany kampanii Travel Smart na przyszłość?
Upewnienie się, iż loty służbowe pozostaną na niskim poziomie. To jest najważniejsze, ponieważ to prawda, iż minęło już kilka lat od zakończenia lockdownu, pandemii i chcemy się upewnić, iż emisje z latania są utrzymywane na niskim poziomie, ale jednocześnie chcemy się rozwijać i patrzeć również na aspekt infrastrukturalny.
Mam na myśli rozbudowę lotnisk i infrastrukturę lotniskową, na ile jest potrzebna ewentualna rozbudowa, ponieważ większość firm nie wróciła do poziomów latania z 2019 roku. Dlaczego lotnisko miałoby się rozbudowywać, jeżeli faktycznie latanie nie rośnie? Więc to jest możliwy następny krok dla naszej kampanii: spojrzeć, jak możemy upewnić się, iż popyt pozostaje niski, ponieważ jeżeli lotniska będą przez cały czas się rozbudowywać, istnieje duża szansa, iż ilość lotów będzie przez cały czas rosła. Ale najważniejsze jest to, aby emisje z sektora lotniczego nie rosły, ponieważ w przeciwnym razie nie osiągniemy celu 1,5 stopnia. Chodzi o utrzymanie się poniżej 1,5 stopnia wzrostu globalnego ocieplenia, zgodnie z zaleceniami ONZ.
Istnieje wiele różnych artykułów, artykułów naukowych, które pokazują, iż sektor lotniczy nie może przez cały czas rosnąć, tak jak rósł do tej pory. Technologia dekarbonizacji lotnictwa nie pozostało gotowa i nie będzie gotowa co najmniej do 2030 roku. Więc jedynym sposobem na faktyczne zmniejszenie emisji z lotnictwa do 2030 roku jest po prostu zatrzymanie wzrostu emisji z sektora lotniczego. Zatem zmniejszenie, optymalizacja podróży służbowych oraz rozbudowy lotnisk to sposób na ten problem.