Podróżni często zapominają. W tej sytuacji należy ci się odszkodowanie. choćby 2,5 tys. zł

gazeta.pl 3 godzin temu
Zamiast upragnionego i długo wyczekiwanego urlopu, nerwy, stres, pokrzyżowane plany i ślęczenie na lotnisku. Takie sytuacje zdarzają się częściej, niż mogłoby się zdawać. Dlatego tak ważne jest, aby znać swoje prawa. Co zrobić w przypadku opóźnienia lotu?
Samolot to najbezpieczniejszy, a przy tym jeden z najszybszych środków transportu. W stosunkowo niedługim czasie może pokonać naprawdę ogromne odległości. Nie zawsze jednak wszystko idzie wedle planów. Złe warunki pogodowe, problemy na lotnisku, awaria... Tyle wystarczy, by doszło do opóźnienia, które może potrwać choćby długie godziny. jeżeli przytrafiła ci się podobna sytuacja, pamiętaj o kilku rzeczach. Dzięki temu uzyskanie odszkodowania będzie znacznie prostsze.


REKLAMA


Zobacz wideo Kiedy przysługuje nam zwrot kosztów, a kiedy odszkodowanie od przewoźnika? Ekspertka wyjaśnia


Co jeżeli lot jest opóźniony o 2 godziny? To ci przysługuje
O odszkodowanie z tytułu opóźnienia lotu możesz się starać niezależnie od tego, czy ostatecznie udało ci się wsiąść do samolotu, czy też nie. By jednak wniosek został rozpatrzony pozytywnie, konieczne są ku temu pewne przesłanki. Po pierwsze, dotyczy to sytuacji gdy podróżujesz pomiędzy lotniskami Unii Europejskiej, z Unii Europejskiej lub z kraju trzeciego do Unii Europejskiej, o ile lot obsługuje przewoźnik z UE. To jednak nie koniec, gdyż równie istotny jest czas oczekiwania oraz odległość.


Zgodnie z Rozporządzeniem 261/2004 Parlamentu Europejskiego, po dwóch godzinach opóźnienia lotu do 1500 km, przewoźnik jest zobowiązany zapewnić pasażerom opiekę (posiłki i napoje w adekwatnych ilościach), umożliwić wykonanie dwóch połączeń telefonicznych oraz wysłanie dwóch wiadomości e-mail. W przypadku konieczności przenocowania dodatkowo musi pomóc w zakwaterowaniu oraz transporcie. jeżeli podczas podróży do pokonania było więcej niż 1500 ale mniej niż 3000 km, to mowa o 3 godzinach oczekiwania, a jeżeli ponad 3000 km, to o czterech godzinach.


Lotnisko Chopina w WarszawieFot. Dawid Żuchowicz / Agencja Wyborcza.pl


Ile musi być opóźniony lot, żeby dostać odszkodowanie? Możesz otrzymać choćby 600 euro
Warto także wiedzieć, iż jeżeli opóźnienie przekroczy 5 godzin, możesz żądać całkowitego zwrotu kosztów biletu lub znalezienia innego połączenia. Natomiast w sytuacji, kiedy do miejsca docelowego dotrzesz po 3 godzinach, nie zapomnij złożyć reklamacji i starać się o odszkodowanie, które wynosi:


250 euro (1 tys. zł) na trasach do 1500 km,
400 euro (1,7 tys. zł) na trasach od 1500 do 3500 km,
600 euro (2,5 tys. zł) na trasach powyżej 3500 km.


Ważna jest jednak godzina przylotu. Przykładowo, jeżeli z lotniska ruszysz z dużym opóźnieniem, ale w trakcie lotu pilot nadrobi czas, przez co ostatecznie wylądujesz na miejscu mniej niż 3 godziny w stosunku do zaplanowanej godziny, odszkodowanie ci nie przysługuje.


Co zrobić w przypadku opóźnienia lotu? Dokumentuj całą podróż
Dodatkowo od wypłat odszkodowania istnieją wyjątki. Pierwszy z nich dotyczy sytuacji niezależnej od przewoźnika, czyli przykładowo złych warunków atmosferycznych, strajków na lotnisku czy zagrożenia bezpieczeństwa. Każda z nich analizowana jest indywidualnie. jeżeli zaś chodzi o samą reklamację, należy złożyć ją w formie elektronicznej lub pisemnej bezpośrednio do linii lotniczych możliwie jak najszybciej po zaistniałej sytuacji. Dobrze, aby dołączyć do niej wszystkie dodatkowe informacje, w tym skan karty pokładowej, dokładne dane dotyczące każdego etapu podróży (o której miał odbyć się lot, jakie było opóźnienie, ile trwało, kiedy samolot wystartował itd.). Zawsze też możesz zasięgnąć informacji lub pomocy w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego lub ECK Polska. Jak często latasz samolotem? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.
Idź do oryginalnego materiału