Do 2030 r. w Polsce zostanie wykorzystane 147 mln plastikowych toreb w ramach dostaw zakupów modowych online, co przekłada się na ponad 2500 plastikowych toreb dostarczanych co godzinę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith, producenta zrównoważonych opakowań.
Tylko w ub. roku internetowi sprzedawcy mody dostarczyli polskim konsumentom 16 milionów plastikowych toreb (43 tysiące toreb każdego dnia), które można by zastąpić innymi, bardziej zrównoważonymi rozwiązaniami. Ponad trzy czwarte (77%) kupujących w Polsce chce wycofania plastikowych toreb jeżeli są dostępne ich zamienniki.
Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem opakowań plastikowych
W 2018 r. polski rząd po raz pierwszy wprowadził opłatę recyklingową za lekkie torby plastikowe w sklepach stacjonarnych, która rok później została rozszerzona na prawie wszystkie torby plastikowe. Przyczyniło się to do znacznego spadku zużycia nich przez społeczeństwo. Według danych Eurostatu, w 2022 r. Polacy zużywali średnio tylko 6,6 lekkich toreb plastikowych rocznie, co stanowi znaczny spadek w porównaniu do 300-400 toreb sprzed 2018 r.
Badanie przeprowadzone przez Development Economics na zlecenie DS Smith, pokazuje, iż Polska jest najszybciej rozwijającym się rynkiem opakowań plastikowych wykorzystywanych w dostawie zakupów modowych wśród takich badanych krajów, jak Wlk. Brytania, Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy oraz Polska.
Do 2030 r. ponad 30 mln plastikowych opakowań do przesyłek trafi na wysypiska lub zostanie spalonych
Liczba plastikowych toreb dostarczana polskim kupującym ma wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2030 r. (wzrost o 102%), zgodnie z oczekiwanym wzrostem sprzedaży mody online. Oznacza to, iż każdego roku do polskich domów trafiać będą 32 mln plastikowych toreb z przesyłkami, co do 2030 r. oznacza 147 mln opakowań.
Obecnie, tylko 6% spośród toreb, które docierają do klientów w Polsce z ubraniami zakupionymi online, jest ponownie wykorzystywanych lub poddawanych recyklingowi. Pozostałe 94% trafia na wysypiska śmieci lub do spalarni, co odpowiada 15 mln toreb tylko w ubiegłym roku. Rozwój e-commerce i powolny postęp w zwiększaniu wskaźników recyklingu oznaczają, iż do 2030 r. ponad 30 mln plastikowych opakowań do przesyłek trafi na wysypiska lub zostanie spalonych.
Nie ma wystarczającej ilości dostępnych alternatywnych rozwiązań papierowych na bazie włókien
– Wraz z niektórymi z największych marek na świecie szacujemy, iż w ciągu ostatnich czterech lat zastąpiliśmy ponad 1 miliard sztuk plastiku opakowaniami na bazie papieru – ale musimy zrobić jeszcze więcej. Podczas gdy sprzedaż online wzrasta, sprzedawcy internetowi, w porównaniu ze stacjonarnymi sklepami, używają więcej toreb plastikowych. Marki takie jak Zalando udowodniły, iż zmiana jest możliwa, ale istnieje duża przeszkoda – nie ma wystarczającej ilości dostępnych alternatywnych rozwiązań papierowych na bazie włókien. Jest to jasny sygnał, iż producenci opakowań muszą przyspieszyć, aby je zapewnić. Uważamy, iż prawodawstwo i praktyka biznesowa i powinny być bardziej jednoznaczne względem wszystkich tych kwestii. Pomocne może być stopniowe wycofywanie niektórych tworzyw sztucznych i danie równych szans także producentom bardziej zrównoważonej alternatywy, w celu tworzenia innowacyjnych rozwiązań i generowania zdrowej konkurencji w zakresie zastąpienia plastiku – mówi Katarzyna Kala-Kowalska, prezes zarządu DS Smith Polska.
Niektóre marki modowe online już dokonały zmiany. Zalando, wiodący europejski modowy marketplace, od 2020 r. zastąpił torby plastikowe torbami papierowymi, które są wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i włókien pierwotnych z certyfikatem FSC. Zostało to dobrze przyjęte przez klientów.
Ponad trzy czwarte respondentów (77%) chce wycofania plastikowych toreb
Przejście na materiały łatwiejsze do recyklingu jest popierane przez większość Polaków. Ponad trzy czwarte respondentów (77%) chce wycofania plastikowych toreb, jeżeli dostępne są ich zamienniki, a siedmiu na dziesięciu (72%) twierdzi, iż woli otrzymywać zakupy zapakowane w karton lub papier.
Ponad połowa ankietowanych polskich konsumentów (57%) twierdzi, iż czuje wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia. Ponadto uważają, iż obowiązek ograniczenia zużycia plastiku spoczywa na firmach opakowaniowych (42%), sprzedawcach detalicznych (34%) i UE (27%). Ponad połowa respondentów (56%) twierdzi, iż chętniej złożyłaby zamówienie w sklepie odzieżowym, który używa opakowań nadających się do recyklingu.