Sieciówki będą karać za nadmierne zwroty? Klienci zgłaszają przypadki blokowania kont w Zara i Asos

wizaz.pl 11 godzin temu
Zdjęcie: Sieciówki będą karać za nadmierne zwroty, fot. Getty Images/Bloomberg


Zakupy online stały się naszą codziennością w okresie pandemii i zdążyliśmy przywiązać się do tego sposobu kupowania ubrań. Jak wynika z badań Eurostatu w 2024 roku aż 46% użytkowników internetu kupiło online ubrania i akcesoria. Według ekspertów ta ilość z roku na rok będzie rosła. Jak z tym trendem radzą sobie sklepy internetowe? Okazuje się, iż czeka nas masa zmian związana ze zwrotami nietrafionych zakupów.

Nowe zasady zwrotów w Zarze i Asos

Zara i Asos to sklepy internetowe, które od lat cieszyły się dużą popularnością, oferując modną odzież z możliwością bezpłatnych zwrotów. Jednak czas takich komfortowych i niczym nieograniczonych zakupów najwyraźniej dobiega końca. Na początku 2025 roku Zara zrezygnowała z darmowych zwrotów, a teraz obawy klientów wywołały przypadki blokowania kont w aplikacjach sklepów. Podobne problemy zgłaszają także klienci Asos.

Dlaczego Zara zrezygnowała z darmowych zwrotów?

Wprowadzenie opłat za zwroty w Zarze jest odpowiedzią na rosnącą liczbę masowych zwrotów, które generują ogromne koszty operacyjne i negatywnie wpływają na środowisko. Skrócenie okresu zwrotu z 100 do 30 dni przez Zalando, a także zmiana polityki zwrotów w Zarze, jest próbą znalezienia kompromisu między wygodą klientów a zrównoważonym modelem sprzedaży. Jednak, jak się okazuje, sama zmiana zasad może okazać się niewystarczająca – na TikToku pojawiają się filmiki, w których klienci zgłaszają przypadki blokowania swoich kont w aplikacjach sklepów, a które - ich zdaniem - mogą być powiązane z licznymi zwrotami.

View oEmbed on the source website

Zara nie jest jedyną marką, która podjęła działania mające na celu ograniczenie liczby zwrotów. Klienci Asos również spotkali się z podobnymi sytuacjami. Jedna z nich - Tskenya - podzieliła się na TikToku swoją historią: po zwróceniu wielu produktów, jej konto zostało dożywotnio zablokowane.

– opowiada Tskenya w swoim filmiku.

Zmiany w polityce zwrotów wywołały oburzenie wśród klientów, szczególnie tych, którzy kupują ubrania online, bo trudno im przewidzieć, który rozmiar będzie dla nich odpowiedni. Tskenya, która ma trudności w znalezieniu odpowiednich ubrań w tradycyjnych sklepach, zwykle zamawiała kilka rozmiarów tego samego modelu, po prostu szukając takiego, który będzie na nią pasował.

– tłumaczy Tskenya.

Jakie konsekwencje niosą za sobą zmiany w polityce zwrotów?

Nowe zasady mogą skutkować drastycznymi konsekwencjami dla klientów. Blokada konta oznacza, iż nie będą oni mogli korzystać z usług sklepu w przyszłości. Część osób, wśród nich Leandra, próbowało obejść blokadę, zakładając konto na dane partnera. Niestety, system rozpoznał informacje dotyczące karty kredytowej i uniemożliwił założenie nowego profilu. Zatem zmiany w polityce zwrotów mają na celu nie tylko ograniczenie kosztów operacyjnych, ale także wymuszenie bardziej odpowiedzialnego podejścia do zakupów online.

View oEmbed on the source website

Nowa polityka marek stawia pytanie o przyszłość zwrotów w sklepach internetowych. Część klientów uważa, iż ograniczenie zwrotów jest nieuczciwe, szczególnie w przypadku osób, które mają trudności w dopasowaniu rozmiarów odzieży podczas zakupów online. Z kolei sklepy stoją przed wyzwaniem kontrolowania kosztów związanych z ogromną liczbą zwróconych towarów, które negatywnie wpływają na ich działalność oraz środowisko.

Idź do oryginalnego materiału