Takie prezenty świąteczne wybierają Polacy. Zakupowy szał ruszył z wyprzedzeniem. Promocje robią swoje

g.pl 4 dni temu
Polacy nie czekają już do ostatnich dni przed świętami, by ruszyć na prezentowe łowy. Najnowsze badanie PayPo pokazuje, iż kupujemy wcześniej i wydajemy pieniądze rozsądniej. Coraz częściej planujemy budżet z wyprzedzeniem, korzystamy z promocji i dokładnie sprawdzamy, co ucieszy bliskich. Przy okazji chętnie dorzucamy też coś dla siebie, jeżeli tylko trafimy na atrakcyjną okazję.
Z roku na rok coraz lepiej radzimy sobie z przedświąteczną gorączką. Zamiast nerwowego biegania po sklepach wolimy, wcześniej zaplanować listę upominków i rozłożyć wydatki na dłuższy czas. Badanie PayPo pokazuje, iż zmieniają się nie tylko nasze nawyki zakupowe, ale też motywacje i sposób podejmowania decyzji. Dzięki temu coraz uważniej wybieramy prezenty - zarówno te dla bliskich, jak i te, które czasem kupujemy z myślą o sobie.


REKLAMA


Zobacz wideo Caroline Derpieński o prezentach od ukochanego. "Liczy się obecność"


Prezenty świąteczne. Polacy planują zakupy wcześniej niż kiedyś
Choć często mówimy o przedświątecznej gorączce zakupów, tegoroczne dane pokazują, iż podchodzimy do tematu z dużym spokojem. Największa grupa badanych zaczyna kompletować prezenty już w pierwszej połowie grudnia. To aż 37 procent osób. kilka mniej - 35 procent - woli działać jeszcze wcześniej i korzysta z listopadowych promocji. Z kolei co dziesiąty ankietowany myśli o prezentach choćby kilka miesięcy przed sezonem. Na ostatnią chwilę zakupy zostawia tylko 14 procent Polaków. Wygląda więc na to, iż zamiast nerwowej bieganiny między półkami, stawiamy na planowanie i rozłożenie wydatków w czasie. A te bywają bardzo różne - najwięcej osób (28 procent) chce zamknąć upominkowy budżet w kwocie od 250 do 500 złotych.


Fajne prezenty na święta. Co kupujemy najczęściej?
Gwiazdorska lista świątecznych przebojów nie zaskakuje, ale świetnie oddaje nasze prezentowe upodobania. Wśród dorosłych od lat królują kosmetyki i perfumy, które wybiera aż 62 procent Polaków. Tuż za nimi plasują się gotowe zestawy upominkowe oraz słodycze. Dużym zainteresowaniem cieszą się też książki, gry, płyty i drobne akcesoria do domu, a co trzeci badany sięga po bony oraz karty podarunkowe. W przypadku dzieci prym wiodą klocki i zestawy konstrukcyjne, a zaraz za nimi gry oraz puzzle. Połowa z nas nie rezygnuje jednak z klasyki, czyli słodyczy, które wciąż pozostają pewniakiem pod choinką. W czołówce utrzymują się również lalki, maskotki, figurki oraz książki - niezawodne i lubiane przez najmłodszych.


Uniwersalne prezenty na święta. Kupujemy pragmatycznie i coraz częściej… dla siebie
Badanie jasno pokazuje, iż kupując prezenty, kierujemy się przede wszystkim potrzebami bliskich, co deklaruje 58 procent badanych. Na drugim miejscu jest cena, a tuż za nią promocje, jakość i marka. Do tego dochodzi jeszcze wygoda zakupów online, które wybiera już ponad połowa Polaków. Tradycyjne sklepy wciąż mają swoich zwolenników, ale internet wygrywa dostępnością i łatwością porównywania ofert. Co ciekawe, świąteczne zakupy nie zawsze kończą się na upominkach dla innych. Co trzeci z nas przyznaje, iż czasem kupuje coś także dla siebie, jeżeli trafi na dobrą okazję. 12 procent ankietowanych robi to, co roku, traktując grudzień jako idealny moment na małą, zasłużoną przyjemność.
Źródło: Wprost Biznes, retailnet.pl, My Company Polska


Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.


Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Idź do oryginalnego materiału