800 miejsc, 400 metrów, 200 km/h. Podwójne Pendolino z Krakowa nad Bałtyk

krknews.pl 3 godzin temu

W piątek 25 lipca PKP Intercity uruchomiło wyjątkowy kurs pociągu Express Intercity Premium na trasie Kraków–Kołobrzeg. Skład został zestawiony z dwóch jednostek Pendolino ED250, co pozwoliło zaoferować ponad 800 miejsc siedzących. To pierwszy i jak dotąd jedyny taki kurs w obecnym rozkładzie jazdy.

Podwójny skład Pendolino – oznaczony numerem EIP 3800 – wyruszył z Krakowa Głównego o godz. 13:47, zatrzymał się m.in. na stacjach Warszawa Centralna (16:30) i Gdańsk Główny (ok. 18:55), by zakończyć bieg w Kołobrzegu o godz. 22:18. Przejazd przez całą Polskę zajął nieco ponad osiem godzin.

To pierwszy przypadek w obecnym rozkładzie jazdy, kiedy PKP Intercity uruchamia skład złożony z dwóch jednostek ED250. Każda z nich ma około 200 metrów długości i oferuje 402 miejsca siedzące. W wersji podwójnej pociąg miał niemal 400 metrów długości i ponad 800 miejsc dla pasażerów.

Dzięki systemowi sterowania wielokrotnego, dwie jednostki ED250 mogą być zestawione i obsługiwane przez jednego maszynistę. Taki skład wymaga jednak odpowiednio długich peronów i wolnych egzemplarzy taboru, co ogranicza możliwość jego codziennego użycia.

Tego typu rozwiązanie było stosowane w poprzednich sezonach letnich, jednak w 2025 roku dotąd nie było wykorzystywane. Jak poinformował prezes PKP Intercity, decyzję podjęto ze względu na wzmożony ruch wakacyjny i potrzebę zwiększenia dostępności miejsc w popularnych pociągach.

Trasa przejazdu prowadziła przez największe ośrodki miejskie w Polsce. Po wyjeździe z Krakowa pociąg zatrzymał się w Warszawie, a następnie w Trójmieście, by wieczorem dojechać do Kołobrzegu. Podróż realizowano z maksymalną prędkością do 200 km/h, głównie na odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK).

Idź do oryginalnego materiału