Każdy, kto spaceruje wzdłuż wybrzeży Morza Północnego i Bałtyckiego w wietrzny letni dzień, może poczuć się, jakby był na kole podbiegunowym. Turyści spacerują ręka w rękę jak bliźniacy, nosząc pasujące kurtki od The North Face, Vaude lub Jack Wolfskin. Popularność tych kurtek, swetrów i butów jest niemal tak niezależna od temperatury, jak ich mikrofibry. Są cichym przyciągaczem wzroku w strefach dla pieszych, ogródkach piwnych lub na koncertach na świeżym powietrzu.
Badanie wskazało najpopularniejsze marki outdoorowe w Niemczech w 2024 r. Uczestnikom badania pokazano nazwy i logo różnych marek; najbardziej znany dostawca odzieży, Jack Wolfskin, osiągnął wskaźnik rozpoznawalności na poziomie 90 procent. Podobno równie popularne marki, takie jak marka obuwia Dr. Martens i niemiecki dostawca odzieży outdoorowej Vaude, zajęły niższe miejsca w badaniu, odpowiednio 46 i 37 procent.
Jack Wolfskin – 90 procent

Ta łapa jest dobrze znana: Widok na gałąź Jacka Wolfskina
Najbardziej znana marka outdoorowa z niedźwiedzią łapą w logo jest popularna ze względu na swoją funkcjonalną odzież – a jej pracownicy doświadczają burzy za burzą. Założony przy ognisku we Frankfurcie nad Menem w 1981 roku, według legendy firmy, pierwszy sklep Jack Wolfskin został otwarty w Heidelbergu w 1993 roku. Do tego czasu w całym świecie było prawie 500 sklepów. W 1997 roku siedziba firmy została przeniesiona do Idstein. Firma zatrudnia około 1500 osób.
Historia własności Jack Wolfskin była burzliwa. Po kilku zmianach właścicieli, inwestor finansowy Blackstone przejął firmę w 2011 r., płacąc wówczas 700 mln euro, według ekspertów branżowych, ale następnie sprzedał firmę grupie funduszy hedgingowych. W 2019 r. amerykański specjalista od golfa Topgolf Callaway Brands przejął producenta odzieży outdoorowej za kwotę równą 418 mln euro w tamtym czasie.
Wiosną 2025 roku ogłoszono, iż chińska grupa artykułów sportowych Anta Sports przejmie firmę za równowartość 262 milionów euro. Przejęcie ma na celu rozszerzenie segmentu outdoorowego i wykorzystanie synergii. W bieżącym roku Jack Wolfskin spodziewa się sprzedaży na poziomie około 325 milionów euro i zysku operacyjnego (EBITDA) w wysokości 12 milionów euro. Według raportu branżowego magazynu „Textilwirtschaft” poprzedni dyrektor generalny, Matthew Jung, opuścił firmę ze skutkiem natychmiastowym na początku czerwca.
The North Face i Timberland – po 77 procent

Kontrolowane z USA : The North Face należy do znacznie mniej znanej firmy VF Corporation
Marki outdoorowe The North Face i Timberland, które zajmują drugie miejsce w rankingu rozpoznawalności marki w Niemczech, są częścią notowanej na giełdzie amerykańskiej grupy VF Corporation. Gigant odzieżowy z Denver w stanie Kolorado, zatrudniający około 50 000 pracowników, odnotował sprzedaż na poziomie 9,5 miliarda dolarów i stratę netto w wysokości około 190 milionów dolarów w roku fiskalnym 2024/25, który zakończył się w marcu. Podczas gdy inne marki grupy, kierowane przez CEO Brackena Darrella (62) od 2023 r., takie jak Vans i Dickies, odnotowały znaczne spadki sprzedaży, The North Face i Timberland wzrosły odpowiednio o 1 procent i 3 procent.

W rodzinie z rywalem : Timberland również należy do amerykańskiej firmy z Denver
VF Corporation przejęło The North Face w 2000 roku. W nawiązaniu do północnej ściany góry, często najtrudniejszej do zdobycia, firma została otwarta w San Francisco w 1966 roku jako szkoła alpinistyczna, która niedługo zaczęła sprzedawać sprzęt. Założyciel firmy Douglas Tompkins zmarł w 2015 roku w wieku 72 lat po wypadku kajakowym. kooperacja marki outdoorowej z renomowanym włoskim domem mody luksusowej Gucci w 2021 roku wywołała poruszenie.
Timberland, najbardziej znany z wytrzymałych i wodoodpornych „Yellow Boots” z logo marki, został przejęty przez VF Corporation w 2011 roku. Marka została założona w 1973 roku w Stratham, New Hampshire. Oprócz obuwia Timberland produkuje również odzież i akcesoria w trzech kategoriach: praca, wypoczynek i outdoor.
Mamut – 62 procent

Niesamowita popularność: Dla sześciu na dziesięciu Niemców mamut nie wyginął jeszcze
Szwajcarska firma Mammut koncentruje się wyłącznie na alpinizmie. Jej portfolio produktów obejmuje nie tylko odpowiednią odzież, ale także plecaki, liny wspinaczkowe i sprzęt do ochrony przed lawinami. Jej korzenie sięgają rodzinnej firmy, która powstała w 1862 roku. Początkowo produkowała liny do rolnictwa. Od 1952 roku używana jest nazwa Mammut, która jest również symbolem firmy. W tym czasie firma przestawiła się na produkcję lin do alpinizmu i żeglarstwa. W 1981 roku Mammut wprowadził na rynek swoją pierwszą kolekcję outdoorową.
W 2003 r. firma zmieniła nazwę na Mammut Sport Group i w tej chwili zatrudnia około 850 osób w 40 krajach. Jednak w połowie 2021 r. została sprzedana brytyjskiej firmie inwestycyjnej Telemos Capital. Niedawna kampania reklamowa była zarówno spektakularna, jak i zabawna, a jej głównym bohaterem był dyrektor generalny Mammut, Heiko Schäfer, zjeżdżający na linie ze słynnej północnej ściany Eigeru i pracujący z domu w zawieszeniu w powietrzu.
Salomon – 51 procent

Adidas za miliard dolarów : Firma Salomon spowodowała ogromne straty dla Niemców
Firma Salomon jest uważana za pioniera w narciarstwie. Założona w 1947 roku w Annecy we francuskich Alpach jako warsztat krawędzi narciarskich, kontynuowała innowacje w butach narciarskich i wiązaniach narciarskich przez kolejne dekady. Począwszy od wczesnych lat 90. francuska marka opracowywała również produkty do letnich aktywności na świeżym powietrzu, takie jak popularny sport trail running.
W 1997 roku Adidas kupił firmę za 2,4 miliarda marek niemieckich i zmienił jej nazwę na Adidas-Salomon. W 2005 roku została sprzedana fińskiemu producentowi sprzętu sportowego Amer Sports, w którym to momencie cena sprzedaży spadła do nieco poniżej 0,5 miliarda euro. Amer Sports jest częścią międzynarodowego konsorcjum kierowanego przez chińską grupę produkującą artykuły sportowe Anta Sports, która niedawno przejęła również markę outdoorową Jack Wolfskin.
Krótko przed Igrzyskami Olimpijskimi w Paryżu w 2024 r. Salomon otworzył flagowy sklep na Polach Elizejskich. Guillaume Meyzenq, który pracuje w firmie od 28 lat , został nowym dyrektorem generalnym marki sportów górskich od 1 stycznia 2025 r. Dyrektor generalny Amer Sports, James Zheng, spodziewa się, iż Meyzenq poprowadzi Salomon do nowych sukcesów.