Miliony na promocję polskiej żywności – jak działają Fundusze Promocji?

bogatyregion.pl 11 godzin temu

W czasach dynamicznych zmian na rynku spożywczym i rosnącej konkurencji ze strony zagranicznych producentów, wsparcie dla polskiego rolnictwa staje się kluczowe. Jednym z narzędzi wspierających promocję i rozwój sektora rolno-spożywczego są Fundusze Promocji Produktów Rolno-Spożywczych. Choć działają od lat, wielu przedsiębiorców przez cały czas nie w pełni wykorzystuje ich potencjał.

Fundusze promocji to system dziesięciu odrębnych funduszy, których głównym celem jest wspieranie marketingu rolnego, wzrostu spożycia oraz promocji konkretnych grup produktów, takich jak mięso, mleko, owoce i warzywa, ryby czy zboża. Wśród nich znajdziemy m.in. Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mleka czy Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych.

Środki zgromadzone w funduszach pochodzą z obowiązkowych wpłat wnoszonych przez przedsiębiorców działających w branży rolno-spożywczej – najczęściej w wysokości 0,1% wartości netto transakcji (a w przypadku roślin oleistych – 0,2%). Przykładowo, firmy zajmujące się ubojem zwierząt, przetwórstwem zbóż, hodowlą ryb czy skupem owoców i warzyw mają obowiązek naliczania i odprowadzania tych opłat.

Z funduszy korzystać mogą ogólnokrajowe organizacje producentów i przetwórców, których cele statutowe są zbieżne z celami funduszy. Wsparcie może być przeznaczone na organizację kampanii promocyjnych i informacyjnych, udział w targach i wystawach, badania naukowe czy szkolenia. Co więcej, fundusze mogą pokrywać tzw. wkład własny w projektach współfinansowanych ze środków unijnych.

Od kwietnia 2026 roku planowane są zmiany – deklaracje wpłat będzie można składać wyłącznie elektronicznie dzięki portalu eRolnik, przy użyciu podpisu kwalifikowanego lub zaufanego.

Więcej informacji o zasadach działania funduszy, terminach oraz obowiązkach przedsiębiorców można znaleźć na stronie internetowej Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa (www.gov.pl/kowr) lub dzwoniąc do Telefonicznego Punktu Informacyjnego pod numerem (22) 376 76 76.

UM Olsztyn

Idź do oryginalnego materiału