W ostatnich tygodniach media zalały relacje z lotnisk, na których pracownicy Ryanaira dokładnie kontrolują wymiary wszystkich bagaży wnoszonych na pokład samolotu. Niezależnie od tego, czy przekraczały wymogi o 1, czy 10 centymetrów, oraz czy były to bezpłatne, małe plecaki mające zmieścić się pod fotel, czy może te 10-kilogramowe, pasażerowie wielokrotnie zmuszeni byli dopłacać niemałe pieniądze. Choć maksymalne wymiary znane są nie od dziś, wcześniej wielu osobom udawało się przejść odprawę bez konieczności wciskania bagażu w sizer. Skąd nagła zmiana?
REKLAMA
Zobacz wideo Jak spakować ubrania, by zająć minimum miejsca? Znamy genialny patent ze skarpetkami
Jaki był zysk Ryanaira w zeszłym roku? Pasażerów więcej, ale pieniędzy mniej
Ponad 9 proc. więcej podróżnych, ale zysk niższy o 16 proc. Tak można w uproszczeniu przedstawić podsumowanie ubiegłego roku fiskalnego w Ryanairze. Raport opublikowany na stronie przewoźnika nie pozostawia wątpliwości. Choć liczba pasażerów wzrosła z 183,7 milionów do 200,2 milionów, ostatecznie firma zarobiła mniej. Podczas gdy do marca 2024 roku było to 1,92 miliarda euro, w zeszłym roku zysk wyniósł 1,61 miliarda. I to mimo takiego samego zapełnienia samolotów (94 proc.).
Jaki był zysk Ryanaira w zeszłym roku? Ryanair. Fot. pexels.com / Andrew Cutajar
Powód takiego stanu rzeczy jest prosty. Okazuje się, iż w zeszłym roku koszty biletów ze średnią ceną spadły o 7 procent. Oznacza to, iż mimo większej liczby podróżnych, pieniędzy wpływało mniej. Oprócz tego z raportu możemy się dowiedzieć, iż we flocie przewoźnika było łącznie 618 samolotów, z czego 181 boeingów "Gamecharger". Kolejne 29 sztuk mają zasilić szeregi do lata 2026. Między innymi ze względu na opóźnienia w dostawach, na 2026 rok zaplanowano wzrost ruchu jedynie o 3 proc., co ma przełożyć się na 206 milionów pasażerów.
Nowe trasy, ale tylko w tych obszarach. To jednak nie koniec
Na zbliżające się lato Ryanair zaplanował 160 nowych tras (łącznie 2600). Zaznaczono jednak, iż obecne ceny są o kilkanaście procent wyższe od tych w roku ubiegłym. Dodatkowo, ze względu na ograniczone możliwości, najwięcej połączeń pojawi się w regionach, gdzie m.in. zlikwidowane zostaną podatki lotnicze i oferują niższe opłaty lotniskowe, czy wspierają przewoźników. Jak informuje portal fly4free.pl, słabsze wyniki Ryanaira mogą być pewnym wytłumaczeniem dla wzrostu kontroli bagaży oraz naliczania dodatkowych opłat w przypadku nieprzestrzegania wymiarów. Choć sam przewoźnik zaznaczał, iż chodzi o edukację i zdyscyplinowanie pasażerów, to wedle raportu dodatkowe średnie przychody poza lotnicze w ubiegłym sezonie wzrosły o 1 proc. Wato przy okazji przypomnieć, iż niedawno hiszpański rząd nakazał przewoźnikowi zwrócić koszty związane z dopłatami za bagaż kilku pasażerom. Którymi liniami lotniczymi latasz najczęściej? Zapraszamy do udziału w sondzie oraz do komentowania.