Własne sklepy internetowe czy marketplace? Jak polskie e-commerce sprzedają za granicę

300gospodarka.pl 2 godzin temu

Sprzedaż międzynarodową przez własny sklep internetowy prowadzi 34 proc. polskich firm e-commerce. Co piąta wybiera marketplace'y, wynika z badania zleconego przez Fulfilio. Najchętniej na własny sklep decydują się sklepy motoryzacyjne (43 proc.) i odzieżowe (38 proc.). Natomiast w przypadku kosmetyków, żywności i prasy/książek bardziej popularne okazują się platformy sprzedażowe.
– Polskie sklepy internetowe mają dziś do wyboru dwa główne modele ekspansji: rozwój własnego sklepu albo sprzedaż poprzez marketplace. Własny kanał sprzedaży daje większą niezależność, możliwość budowania marki i bezpośredni kontakt z klientem, ale wymaga większych inwestycji i nakładu pracy. Marketplace to szybszy dostęp do klientów i gotowej infrastruktury, ale kosztem mniejszej kontroli i prowizji. Nie ma jednej recepty na sukces za granicą, finalna strategia powinna być dopasowana do branży, skali działalności i ambicji rozwojowych – mówi dyrektor sprzedaży Fulfilio Rafał Kuczmarski, cytowany w komunikacie.

Kto wybiera marketplace, a kto własne sklepy internetowe?


Własny sklep najczęściej wybierają firmy z branży motoryzacyjnej (43 proc.) i odzieżowej (38 proc.). Dzieje się tak, ponieważ mocno stawiają na budowanie własnej marki i bezpośredni kontakt z klientem. Z kolei wśród sklepów z kosmetykami, żywnością oraz prasą i książkami częściej wybierane są marketplace'y (odpowiednio 30, 28 i 28 proc.). Takie platformy ułatwiają dotarcie do dużej grupy zagranicznych konsumentów bez konieczności budowania całej infrastruktury sprzedażowej od zera.


Polskie e-sklepy sprzedające za granicą przez marketplace'y najczęściej korzystają z Allegro (64 proc.). Na kolejnych miejscach są Amazon (46 proc.), Kaufland (32 proc.) i Leroy Merlin (32 proc.).


– Nasze doświadczenia pokazują, iż Amazon jest podstawową platformą dla firm wchodzących na rynki Europy Zachodniej, Allegro zyskuje znaczenie w modelu cross-border, głównie w Czechach, a Kaufland staje się coraz popularniejszy w Europie Środkowej – dodaje Kuczmarski.


Najczęściej zapleczem dla ekspansji są magazyny w Polsce. Na ten model wskazało 31 proc. respondentów. 23 proc. e-sklepów korzysta z lokalnych magazynów w krajach docelowych. To robią głównie większe firmy, które mogą inwestować w lokalne struktury. To pokazuje, iż polski rynek fulfillmentu jest wciąż pierwszym wyborem przy testowaniu nowych rynków.


27 proc. badanych sklepów współpracuje przy ekspansji z polskimi partnerami, a 21 proc. z lokalnymi. Z kolei outsourcing obejmujący logistykę, obsługę klienta czy działania marketingowe wykorzystuje jeden na cztery polskie sklepy internetowe. Wewnętrzne rozwiązania wybiera 18 proc. i najczęściej są to duże podmioty.


Badanie zlecone przez Fulfilio przeprowadzono na panelu Ariadna w dniach 25 marca–6 kwietnia 2025 r. metodą CAWI. Respondentami byli przedstawiciele polskich sklepów internetowych (n=206 osób).




Polecamy również:



  • Stopy procentowe EBC gotowe na pauzę. Co dalej z polityką monetarną strefy euro?

  • Polska wciąż w czołówce wzrostu PKB, ale banki są za małe, by nadążyć za gospodarką

  • Ceny kawy wciąż rosną, a do tego w sklepach jest coraz mniej promocji

  • Wykluczenie transportowe dotyka co szóstego dziecka. To realnie ogranicza ich możliwości

Idź do oryginalnego materiału