Pociąg SKPL w Warszawie

kolejblog.wordpress.com 1 dzień temu

Hobbyści kolejowi bardzo się cieszą gdy mogą zobaczyć coś nowego. Nowego w sensie „niewidziany do tej pory tabor” czy „pociąg przewoźnika XYZ w miejscu gdzie normalnie on nie kursuje”. No więc zrobiłem sobie drobną przyjemność i wybrałem się na dworzec Warszawa Wschodnia, by zobaczyć tam pociąg prywatnego przewoźnika SKPL.

Firma ta ma bazę taborową w Zagórzu (woj. podkarpackie). Według stanu na koniec maja 2025, jedyne jej dalekobieżne połączenie to trasa Warszawa Wschodnia – Rawa Ruska. Normalnotorowy tor z Polski dochodzi kilka kilometrów za granicę do Rawy Ruskiej i i pociągi SKPL są tam skomunikowane z pociągami ukraińskimi do Lwowa i dalej. Pociąg po drodze zatrzymuje się w Lublinie, ale nie jest dostępny dla komunikacji krajowej. Bilety są sprzedawane tylko przez koleje ukraińskie, także przez internet.

Informacja o pociągu SKPL w tunelu pod peronami Warszawy Wschodniej

Oto pociąg SKPL przy peronie stacji Warszawa Wschodnia. Nosi on polskie oznaczenie serii SN84, ale jest to mocno zmodernizowany pojazd niemieckiej serii Baureihe 614 wyprodukowany przez firmę MAN w 1973 roku. Na kolejach niemieckich bazował początkowo w Norymberdze, później w Cottbus do 2012, w lutym 2013 kupuje go polska firma Sigma Tabor Sp. z o.o. Następnie pociąg wielokrotnie zmienia właściciela (jednym z nich było Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów…) i do czerwca 2018 ani razu nie był używany w ruchu rozkładowym. Zostaje przekazany SKPL i zaczyna wozić pasażerów w województwie podkarpackim. W październiku 2023 zostaje skierowany do obsługi pierwszego od lat połączenia pasażerskiego z Warszawy do Rawy Ruskiej.

Pociąg SKPL do Rawy Ruskiej na torze 2 przy peronie 3

Ten spalinowy zespół trakcyjny o numerze SN84-001 składa się z trzech wagonów (silnikowy + doczepny + silnikowy) i w SKPL otrzymał nazwę „Mucha” (nie mam pojęcia dlaczego). Jego długość to 79,5 metra, napędzany jest dwoma silnikami diesla o mocy 448 kW (około 610 KM). W wagonach silnikowych są przedziały pierwszej klasy. Oto czoło wagonu silnikowego:

Tak cały pociąg SKPL wygląda z sąsiedniego peronu:

Widok pociągu SN84-001 z peronu 4

Ciekawostka: ten pociąg nie kursuje z/do stacji Warszawa Centralna czy Zachodnia, bo tunelem linii średnicowej mogą jeździć tylko pociągi elektryczne.

Pociąg odjechał o 12:48, zgodnie z rozkładem jazdy. W dniu kiedy go fotografowałem (28 maja 2025) przy odjeździe z Warszawy był zapełniony mniej więcej w 1/3. Oto pociąg już w drodze, właśnie mija wschodni koniec peronu.

Pociąg SN84-001 na samym początku trasy do Rawy Ruskiej
Idź do oryginalnego materiału