Kolej na nowo zdobywa serca pasażerów
Prawie połowa Polaków skorzystała z kolei w ubiegłym roku – to najwyższy wynik od początku XXI wieku. Najpopularniejsza jest wśród młodych (59 proc. w grupie 16-24 lata) i wśród osób powyżej 55 roku życia (47 proc.). Największy ruch w sprzedaży biletów przypada przed 1 listopada i 24 grudnia, a liderami pod względem liczby przejazdów są mieszkańcy Pomorza – średnio 33 razy w roku na osobę.
Prawie 3 mln osób w Polsce podróżuje koleją regularnie, co najmniej 2-3 razy w tygodniu. Często wybierają ten środek transportu jako alternatywę dla samochodu w drodze do pracy, szkoły lub do rodziny. Popularność kolei rośnie również dzięki coraz lepszej ofercie przewoźników i wygodzie zakupu biletów.
Komfort, przyjemność i społeczne aspekty podróży
Aż 85 proc. pasażerów preferuje miejsce przy oknie, a połowa z nich podkreśla przyjemność podziwiania krajobrazów. Co ciekawe, wagony przedziałowe wciąż cieszą się dużą popularnością – wybiera je dwie trzecie podróżnych. Kolej coraz częściej jest rozwiązaniem rodzinnym: 73 proc. badanych rozważyłoby podróż pociągiem z dzieckiem, a 38 proc. wzięłoby pod uwagę możliwość podróży z psem.
Podróżowanie koleją to również okazja do nawiązywania kontaktów. 40 proc. osób jest otwartych na rozmowę z innymi pasażerami, a połowa uważa, iż podróże sprzyjają poznawaniu ciekawych osób. Jednocześnie podczas podróży 55 proc. pasażerów najchętniej odcina się od otoczenia, zakładając słuchawki. Wśród najmłodszych badanych ten odsetek wzrasta do 80 proc.
– Jedną z ciekawszych inicjatyw, zachęcających do zwrócenia uwagi na współpasażerów, była akcja Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W wagonach pojawiły się tabliczki z hasłami: „Usiądź i zakochaj się. Jadąc samochodem nikogo nie poznasz”, „Uwaga złodziej! Może stać obok i skraść serce”, albo „Wyłącz telefona. Patrzenie komuś w oczy grozi zakochaniem”. Ta inicjatywa pokazuje, iż pociąg może być nie tylko środkiem umożliwiającym przemieszczanie się, ale także szansą na poznanie kogoś wyjątkowego podczas podróży – mówi Agnieszka Siekierska, Kierownik marketingu KOLEO.
Sposób podróżowania i najczęstsze wybory pasażerów
Najbardziej uczęszczaną trasą jest ta ze stacji Kraków Główny do stacji Katowice Główne. Z kolei najwięcej pasażerów przewija się przez stację Wrocław Główny.
Blisko ¾ chętniej wybiera dłuższą jazdę bez przesiadek, niż szybszy przejazd, ale z koniecznością przesiadania się. Z biletów ulgowych korzysta 47 proc. osób, najczęściej młodzież, studenci i seniorzy. Najwięcej biletów jest sprzedawanych przed 1 listopada oraz 24 grudnia, a w skali tygodnia – na piątki. Najmniej popularnymi dniami na podróże pociągami są wtorki i środy.
KOLEO, lider sprzedaży biletów kolejowych w Polsce, od lat rozwija platformę umożliwiającą planowanie podróży i zakup biletów wszystkich przewoźników w jednym miejscu. Usługa dostępna jest online i przez aplikacje mobilne, co ułatwia szybki dostęp do oferty. Z KOLEO codziennie korzystają setki tysięcy użytkowników, co potwierdza rosnące zainteresowanie tym narzędziem.
Raport KOLEO przygotowano w czerwcu 2025 roku na podstawie badania przeprowadzonego przez Minds & Roses na reprezentatywnej próbie 1000 osób powyżej 16. roku życia.
Polecamy także:
- Wykluczenie komunikacyjne było domeną wsi. Ale na przedmieściach też brakuje infrastruktury
- Transport i logistyka z umiarkowanym optymizmem. Branża liczy na odbicie w drugiej połowie roku
- Fiat Grande Panda z recyklingu. Marka wykorzystała 140 kartonów po napojach na jeden samochód
- PLL LOT prężnie się rozwija. Nowa flota, nowe połączenia i prestiżowe wyróżnienie