
Rekordowe zakupy i nowa struktura rynku
Według Światowej Rady Złota w trzecim kwartale 2025 roku inwestorzy na całym świecie kupili 537,2 tony kruszcu w formie fizycznej i ETF-ów – wobec 364,8 ton rok wcześniej. W tym samym czasie popyt na biżuterię spadł z 546,5 do 419,2 ton. Eksperci wskazują, iż na zmianę struktury popytu wpływają globalne napięcia geopolityczne, rosnąca inflacja oraz potrzeba ochrony kapitału w niepewnych czasach.
Warto przypomnieć, iż złote sztabki i monety bulionowe zawierają 90-100 proc. czystego kruszcu, podczas gdy w biżuterii zawartość ta sięga najczęściej 75 proc. lub mniej. Wysoka próba przekłada się bezpośrednio na wartość inwestycyjną produktu, zarówno przy zakupie, jak i przy odsprzedaży.
Z danych Światowej Rady Złota wynika również, iż banki centralne i instytucje zwiększyły swoje rezerwy złota o 10 proc., kupując 219,9 ton w porównaniu z 199,5 tonami rok wcześniej. Niewielki, 1,5-procentowy spadek odnotowano natomiast w sektorze technologicznym.
Inwestycje w kruszce w długim horyzoncie
Według Marty Bassani-Prusik, dyrektor ds. produktów inwestycyjnych i wartości dewizowych w Mennicy Polskiej, najważniejsze znaczenie ma długoterminowa perspektywa inwestycji.
– Od zawsze stoimy na stanowisku, iż o inwestycjach w kruszce warto myśleć w długoterminowej perspektywie. (...) Eksperci byli zgodni, iż po lokalnej korekcie przyjdzie znowu czas na kolejne rekordy cenowe – zarówno w przypadku złota, jak i srebra – mówi przedstawicielka Mennicy Polskiej.
W ciągu ostatniego roku cena srebra wzrosła o ponad 52 proc., a złota – o 45 proc. W ujęciu pięcioletnim notowania kruszców wzrosły odpowiednio o 87 i 104 proc. To potwierdza, iż oba metale pozostają jednym z najstabilniejszych aktywów ochronnych.
Mennica Polska z rekordową sprzedażą
Rekordowy popyt na złoto sprawia, iż od początku roku Mennica Polska sprzedała blisko 2 tony kruszcu – głównie w postaci sztabek i monet bulionowych. Dynamicznie rośnie również sprzedaż srebra, która zbliża się do poziomu jednej tony miesięcznie.
Październik dla Mennicy Polskiej był rekordowym miesiącem pod względem przychodów ze sprzedaży złota. Udział produktów marki własnej Mennicy w całkowitej sprzedaży sięga choćby 80 proc.
Największym zainteresowaniem wśród klientów cieszą się sztabki o wadze do 100 g. W przypadku srebra popyt rozkłada się równomiernie między różne gramatury, a coraz większą popularność zdobywają autorskie projekty Mennicy Polskiej. Bestsellerami są m.in. srebrne talary „Kazimierz Pułaski”, „Józef Bem” i „Fryderyk Chopin” oraz złote medale z podobiznami Bolesława Chrobrego i Kazimierza I Odnowiciela.
Przeczytaj także:
- Polacy chcą korzystać z pomocy psychologicznej, ale nie mają na to pieniędzy
- RPP znowu obniża stopy procentowe. Cykl luzowania może dobiegać końca
- Ceny leków: pacjenci z mniejszych gmin muszą zapłacić więcej. Raport ujawnia różnice cen















