Pudełka z drugiego obiegu – nowy model dystrybucji
Too Good To Go to największy na świecie marketplace nadwyżek żywności, a Goodspeed to lider logistyki chłodniczej dla cateringu dietetycznego w Polsce. kooperacja obu firm to pierwsze tego typu wdrożenie w Europie – użytkownicy aplikacji mogą zamawiać niesprzedane posiłki z jednodniowym wyprzedzeniem, a dostawy realizuje Goodspeed.
– Dzięki współpracy z Goodspeed, wchodzimy w kolejny obszar łańcucha dostaw. To część konsekwentnie rozwijanego modelu, który pozwala ratować jedzenie na każdym etapie – od lokalnych sklepów i restauracji, dużych sieci, producentów FMCG, aż po gotowe posiłki – mówi Anna Podkowińska-Tretyn, Country Director Too Good To Go w Polsce.
Rozwiązanie to jest rozszerzeniem strategii, w której już wcześniej uruchomiono usługę Box Too Good To Go. Usługa oferuje dystrybucję pełnowartościowych produktów FMCG z krótkim terminem przydatności. Teraz podobny model obejmuje także gotowe diety pudełkowe.
Polska przeciera szlaki
– Razem z Too Good To Go rozpoczęliśmy realizację wspólnego celu – ratowania tych posiłków na niespotykaną dotąd skalę. Dzięki największej w Polsce sieci dostaw oraz zaawansowanej logistyce chłodniczej możemy gwałtownie i bezpiecznie przekierować nadwyżki prosto pod drzwi konsumentów, zarówno w miastach, jak i mniejszych miejscowościach – mówi Sylwester Rypina, prezes zarządu Goodspeed.
Każdego dnia na rynku zostają tysiące pełnowartościowych posiłków, które mogą się zmarnować z powodu buforów produkcyjnych i zmiennego popytu. Nowy model dystrybucji nie tylko ogranicza straty, ale też odpowiada na potrzeby klientów zainteresowanych dietami pudełkowymi w niższej cenie.
Mniej strat, mniej CO₂
Restauracje i usługi gastronomiczne w Polsce odpowiadają za prawie 265 tys. ton zmarnowanej żywności rocznie. Według Eurostatu to prawie 6 proc. całkowitych strat. Od 2019 roku aplikacja Too Good To Go pomogła uratować w Polsce ponad 15 mln posiłków. Nowy projekt ma potencjał, by znacząco zwiększyć te liczby.
– Wspólnie z Too Good To Go, które dysponuje silnym zapleczem operacyjnym, unikalną społecznością 4,5 mln użytkowników świadomych problemu marnowania żywności, tworzymy model współpracy, który zmniejsza straty na największą skalę w kraju – dodaje Rypina.
Polska jest pierwszym rynkiem, na którym Too Good To Go testuje usługę zamawiania gotowych posiłków z dostawą. To możliwe dzięki kompleksowemu ekosystemowi Goodspeed: firmie logistycznej, platformie sprzedażowej Foodango.pl, systemowi CRM Caterings oraz platformie zakupowej StockEasy.
Obie firmy liczą, iż sukces tego modelu otworzy drogę do wdrożeń na kolejnych rynkach. Dla producentów oznacza to nowy kanał sprzedaży i większą przewidywalność. Konsumentom daje dostęp do wartościowych posiłków w niższej cenie, zaś środowisku – mniej zmarnowanego jedzenia.
Polecamy także:
- Too Good To Go: jak Polacy pomogli uratować 15 milionów paczek żywności
- Bezpieczeństwo żywnościowe w Polsce zagrożone. Konsumenci chcą zmian systemowych
- Wielorazowe opakowania w gastronomii to szansa na zredukowanie plastiku, ale wymaga współpracy klientów
- Gastronomia na kółkach korzysta z ożywienia, ale przez cały czas ma problem z długami
- OZE rosną w siłę, ale na przeszkodzie stoi brak magazynów energii