Ukryte opłaty, rozdzielone rodziny i drogie pomyłki. Na co skarżą się pasażerowie linii lotniczych?

imagazine.pl 7 godzin temu

Choć automatyzacja w lotnictwie ułatwiła wiele aspektów podróży, pasażerowie wciąż napotykają na liczne problemy, które potrafią skutecznie zepsuć wymarzony urlop.

Jak wynika z analizy serwisu rezerwacyjnego FRU.pl, do najczęstszych frustracji należą utrudniony kontakt z przewoźnikiem, ukryte koszty oraz absurdalnie wysokie opłaty za drobne błędy.

Jednym z największych problemów jest brak przejrzystości cenowej. Linie lotnicze często kuszą atrakcyjną ceną podstawową, by następnie doliczać kolejne opłaty za wybór miejsca, bagaż, pierwszeństwo wejścia na pokład czy choćby płatność kartą. Taki model, zwany „drip pricing”, sprawia, iż ostateczna kwota do zapłaty bywa znacznie wyższa od tej prezentowanej na początku. Do tego dochodzą wysokie opłaty za proste czynności administracyjne. Przykładowo, korekta literówki w nazwisku na bilecie może kosztować od 95 do choćby 750 zł , a opłata za odprawę na lotnisku (w przypadku zapomnienia o odprawie online) sięga 259 zł za osobę.

Kolejną kwestią budzącą rosnące niezadowolenie jest polityka przydzielania miejsc. Coraz częściej zdarza się, iż rodziny z dziećmi są celowo rozdzielane w samolocie, co ma skłonić je do uiszczenia dodatkowej opłaty za możliwość siedzenia obok siebie. Choć przepisy europejskie nie regulują tej kwestii wprost, wytyczne brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA) zalecają, by dziecko siedziało obok opiekuna. Inne kraje podchodzą do sprawy bardziej restrykcyjnie. We Włoszech przewoźnicy mają obowiązek zapewnić rodzinom wspólne miejsca pod groźbą kary do 50 000 euro, w Hiszpanii w 2024 roku nałożono na linie lotnicze wielomilionowe kary za tego typu praktyki, a w USA prawo gwarantuje dzieciom do 13. roku życia bezpłatne miejsce obok opiekuna.

Pasażerowie skarżą się również na coraz częstsze odwołania i opóźnienia lotów oraz problemy z zagubionym bagażem. W takich sytuacjach kryzysowych najważniejszy jest kontakt z linią lotniczą, a ten bywa skrajnie utrudniony. Zamiast realnego wsparcia, podróżni często trafiają na chatboty lub skomplikowane menu głosowe, które nie rozwiązują problemu. Długi czas oczekiwania na połączenie z konsultantem i wysokie opłaty za infolinię skutecznie zniechęcają do szukania pomocy. Problemem bywa też zjawisko overbookingu, o którym pasażer dowiaduje się zwykle w ostatniej chwili na lotnisku.

W odpowiedzi na te wyzwania na rynku pojawiają się rozwiązania mające zapewnić podróżnym większą kontrolę i bezpieczeństwo. Przykładem mogą być usługi pozwalające na elastyczną zmianę daty lotu, gwarantujące szybki zwrot środków w przypadku odwołania rejsu czy zapewniające wsparcie klienta przez 7 dni w tygodniu.

Wakacje 2025 za grosze: Fru.pl oferuje loty z Polski już od 68 zł

Jeśli artykuł Ukryte opłaty, rozdzielone rodziny i drogie pomyłki. Na co skarżą się pasażerowie linii lotniczych? nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału