Festiwale i aktywności zamiast biernego wypoczynku
Według badania aż 74 proc. Polaków chce podczas wakacji doświadczyć czegoś nowego. Blisko połowa (47 proc.) planuje udział w biletowanym wydarzeniu kulturalnym lub sportowym, a 43 proc. traktuje taki event jako główny cel podróży. Tyle samo osób planuje aktywne wakacje z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu – rowerów, desek SUP czy sprzętu wspinaczkowego.
Workation zyskuje na znaczeniu
Nowością, która przestaje być niszą, jest workation – czyli łączenie pracy zdalnej z podróżowaniem. Już 25 proc. Polaków deklaruje, iż zamierza pracować zdalnie przez kilka tygodni wakacji, a 22 proc. – przez kilka miesięcy.
– Workation to nie tylko chwilowa moda, ale odpowiedź na potrzeby nowego pokolenia pracowników, które ceni elastyczność i możliwość łączenia rozwoju zawodowego z poznawaniem świata – komentuje Agnieszka Krupa, dyrektor zarządzająca Allianz Partners Polska.
Aż 30 proc. badanych planuje w tym roku samotne wyprawy – to trend, który zyskuje na popularności w całej Europie. Najczęściej wybierają go osoby młodsze, ale rosnące zainteresowanie widoczne jest także w innych grupach wiekowych.
Cyberbezpieczeństwo i czynniki ryzyka wpływają na decyzje
Wraz z popularnością pracy zdalnej i festiwali rośnie świadomość zagrożeń cyfrowych. Ponad połowa respondentów (54 proc.) obawia się cyberataków, zwłaszcza w związku z korzystaniem z publicznych sieci wi-fi czy stacji ładowania.
– Cyfryzacja niesie za sobą nie tylko korzyści, ale i nowe ryzyka. Turyści są szczególnie narażeni na ataki cyberprzestępców, ponieważ często korzystają z niezabezpieczonych sieci i są mniej ostrożni podczas wakacji – mówi Agnieszka Krupa z Allianz Partners Polska.
Równie istotne są zagrożenia fizyczne i klimatyczne. Globalna sytuacja geopolityczna wpływa na wybór kierunku podróży u 47 proc. badanych, 46 proc. wskazuje na obawy przed przestępczością i niepokojami społecznymi, a 42 proc. bierze pod uwagę skutki kryzysu klimatycznego, takie jak upały czy pożary.
Większa świadomość to większe zainteresowanie ubezpieczeniami
Rosnąca świadomość ryzyk przekłada się na decyzje zakupowe. W badaniu Allianz aż 40 proc. Polaków deklaruje, iż wykupuje specjalne ubezpieczenie na wakacje – to najwyższy wynik w Europie.
– Polacy uczą się, iż ubezpieczenie to nie koszt, ale inwestycja w spokój podczas urlopu – podkreśla Agnieszka Krupa.
Badanie „International Travel Confidence Index 2025” zrealizowano w kwietniu br. przez instytut OpinionWay na zlecenie Allianz Partners. W badaniu wzięło udział ponad 9 tys. osób z 9 krajów, w tym 1045 respondentów z Polski.
Przeczytaj także:
- Workation na stałe w kulturze pracy? Coraz więcej firm otwiera się na elastyczne modele
- Upały w pracy. Nowe przepisy BHP dopiero od 2027 roku, związki zawodowe krytyczne
- Bałtyk droższy od Teneryfy? Polacy przeliczają wakacje na złotówki
- Fale upałów pustoszą Europę. Pożary w Grecji i Turcji, niskie poziomy wód na Dunaju i Renie