Nie chodzi o wygodę ani hierarchię. Stewardesa tłumaczy, dlaczego jej pasy są inne niż twoje

gazeta.pl 3 godzin temu
Nie wszyscy zwracają na to uwagę, ale pas bezpieczeństwa dla załogi wygląda zupełnie inaczej niż ten dostępny dla pasażerów. I nie chodzi tu o estetykę czy wygodę. Różnice wynikają z bardzo praktycznych i technicznych powodów.
Na popularnym forum Reddit padło niedawno pytanie: dlaczego personel pokładowy korzysta z innego typu pasów bezpieczeństwa niż pasażerowie? Odpowiedzi udzieliła była stewardesa, która wyjaśniła różnice. Głównym powodem jest konstrukcja foteli. Siedzenia dla załogi nie są zamontowane w taki sam sposób jak fotele pasażerów. Dlatego potrzebne są bardziej zaawansowane pasy, zapinane w kształt litery "X".


REKLAMA


Zobacz wideo Kiedy przysługuje nam zwrot kosztów, a kiedy odszkodowanie od przewoźnika? Ekspertka wyjaśnia


Jakie są pasy w samolocie? Konstrukcja zależy od funkcji i miejsca w kabinie
Większość pasażerów zna klasyczny pas poziomy, zapinany wokół bioder. Wystarczy go przeciągnąć i wpiąć. Natomiast stewardesy korzystają z uprzęży wielopunktowej, która przechodzi przez barki, klatkę piersiową i talię. Takie rozwiązanie ma zapewnić większą stabilizację ciała w fotelu, szczególnie iż personel pokładowy nie ma przed sobą żadnej przeszkody, która mogłaby zamortyzować uderzenie. Co ciekawe, jak podaje portal Metro, według ekspertki lotniczej Mariny Efthymiou to właśnie taki system jest bardziej skuteczny, ale niemożliwy do wdrożenia dla wszystkich. Pasażerowie nie mieliby ich zapiętych przez cały lot i mógłby utrudniać szybkie opuszczenie fotela.


Jak zapiąć pasy w samolocie? Prosta czynność, o której nie można zapomnieć
Pasażerski pas bezpieczeństwa w samolocie zapina się poprzez włożenie metalowego języczka w klamrę. Aby go odpiąć, wystarczy unieść pokrywkę z klamry do góry - mechanizm działa jak w standardowych pasach w pojazdach. Podczas startu, lądowania i turbulencji należy siedzieć w pozycji pionowej i mieć pas zapięty ciasno, ale wygodnie, tak aby przylegał do bioder, nie brzucha. W przypadku pasów dla stewardes obowiązują inne zasady. Przed zapięciem muszą założyć całą uprząż, która działa jak pasy rajdowe.
Idź do oryginalnego materiału