Polacy oszczędzają na codzienności, by zafundować sobie luksusowe wakacje

300gospodarka.pl 1 dzień temu

Trzy czwarte Polaków planuje tegoroczne wakacje. Ich podejście do urlopu zmienia się w kierunku bardziej luksusowego i świadomego wypoczynku. Jak wynika z badania „International Travel Confidence Index 2025”, przeprowadzonego na zlecenie Allianz Partners, coraz więcej osób deklaruje gotowość do cięcia codziennych wydatków, by pozwolić sobie na droższe, ale bardziej komfortowe wakacje.


Z badania wynika, iż 75 proc. Polaków planuje urlop w okresie czerwiec–wrzesień. To jeden z najwyższych wyników w Europie. Wyprzedzają nas tylko Włosi (83 proc.) i Hiszpanie (80 proc.). 58 proc. badanych zdecyduje się na wakacje w kraju, z czego najwięcej wybierze polskie morze (32 proc.) lub góry (22 proc.). Wyjazd za granicę planuje 35 proc. respondentów.


Średni budżet na gospodarstwo domowe przeznaczany na wakacje wynosi 6431,32 zł. To o ponad 1000 zł więcej niż rok wcześniej. Choć Polacy przez cały czas podróżują oszczędnie w porównaniu z Austriakami (11 138 zł) czy Holendrami (10 042 zł), to widać wyraźnie rosnącą skłonność do inwestowania w jakość wypoczynku.

Luksus, ale za cenę rezygnacji


Nowy trend urlopowy wskazuje, iż Polacy coraz chętniej ograniczają codzienne wydatki, by zrealizować wymarzone wakacje. Aż 65 proc. z nas deklaruje rezygnację z rozrywek, a 61 proc. odkłada na później zakup auta lub remont. Równocześnie 51 proc. zamierza pozwolić sobie na luksusowe doświadczenia podczas wyjazdu, co stanowi najwyższy wynik spośród badanych krajów.


Wakacje są ważnym czasem regeneracji i oderwania od codzienności, choćby jeżeli oznacza to konieczność ograniczenia innych wydatków. To zjawisko obserwujemy także w innych krajach Europy, jednak w Polsce trend jest szczególnie wyraźny – mówi Agnieszka Krupa, dyrektor zarządzająca Allianz Partners Polska.

Świadome wybory i nowe priorytety


Coraz więcej podróżujących uwzględnia ryzyka klimatyczne i środowiskowe. 66 proc. respondentów bierze pod uwagę zagrożenia takie jak powodzie czy pożary przy wyborze celu podróży. Ponad połowa (56 proc.) zmienia sposób podróżowania, wybierając bardziej zrównoważone formy transportu czy zakwaterowania.


Ponadto 54 proc. badanych zwraca uwagę na cyberzagrożenia, a 53 proc. obawia się problemów zdrowotnych w czasie wyjazdu. Co drugi turysta martwi się ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, a 44 proc. ma na uwadze ryzyka związane z przestępczością, terroryzmem i sytuacją geopolityczną.

Więcej turystów, więcej ubezpieczeń


Wraz z rosnącym budżetem wakacyjnym rośnie znaczenie ubezpieczeń turystycznych. 69 proc. Polaków deklaruje, iż posiada lub planuje wykupić takie ubezpieczenie. Główne motywacje to potrzeba zapewnienia pomocy medycznej i możliwości powrotu do kraju (57 proc.), a także zwrot kosztów leczenia (50 proc.).


Coraz większe znaczenie ma jakość obsługi i dostęp do całodobowej telemedycyny – tego oczekuje już ponad 80 proc. podróżujących.


Mimo to 31 proc. Polaków przez cały czas nie decyduje się na zakup ubezpieczenia. Głównymi powodami są przekonanie, iż wyjazd jest krótki (30 proc.), tani (17 proc.) lub bezpieczny (20 proc.). 24 proc. uznaje, iż wystarczy polegać na własnej odpowiedzialności.




Polecamy również:



  • Gdzie na wakacje z dziećmi? Polacy najchętniej wybierają południe Europy

  • Polacy planują zaszaleć na wakacjach. Przeznaczą większe budżety na odpoczynek

  • Workation na stałe w kulturze pracy? Coraz więcej firm otwiera się na elastyczne modele

  • Trendy podróży 2025: Polacy stawiają na doświadczenia, naturę i kuchnię

Idź do oryginalnego materiału